Fredrikstad  20180907. Militære styrker fra forsvaret og Heimeværnet holder vakt i Borg havn i Fredrikstad fredag morgen, der militære kjøretøyer og materiell til NATO-øvelsen Trident Juncture ble losset av det danske lasteskipet Ark Germanica.
Fredrikstad 20180907. Militære styrker fra forsvaret og Heimeværnet holder vakt i Borg havn i Fredrikstad fredag morgen, der militære kjøretøyer og materiell til NATO-øvelsen Trident Juncture ble losset av det danske lasteskipet Ark Germanica. Bild: Junge

Det är Nato vi ska vara rädda för

Erni och Ola Friholt: "Osannolikt att ryssar är så korkade att de ger sig på resten av västvärlden med dess redan femtonfaldiga militära överlägsenhet"

ANNONS

Efter förberedande övningen ”Våreld” i Kvarn och pansarregementet i Skövde är det dags för Natomanövern ”Trident Juncture” 25 oktober till 7 november. Den äger rum i Nordsjön,

Nordnorge och hela Nordkalotten och Österjön/Bottenhavet med 45 000 soldater från 30 länder inklusive det förment alliansfria Sverige. Den deklarerade förutsättningen är att Ryssland anfallit Norden.

Som vi skrivit förr är det osannolikt att ryssar är så korkade att de ger sig på resten av västvärlden med dess redan femtonfaldiga militära överlägsenhet. Snarare är det västs avsikter vi ska vara oroliga för.

I manövern deltar 60 fartyg, 150 flygplan och 10 000 markfordon, allt propagerat som ”The Nato Response Force”. Vi säger snarare Attack Force.

ANNONS

De flytande, flygande och landgående militära kolosserna drar förstås flygfotogen och dieselbränsle. Under två veckor kommer hela vår nationella koldioxid- och annan föroreningsbesparing att förslösas. Ta bara Stridsvagn 122 som rullar för jämnan i Sverige. Vagnen väger tom 57 ton och med ammunition med mera 62 ton. Den drar på landsväg 340 liter diesel på tio mils körning, i terräng 530 liter på samma sträcka. Redan på tomgång drar den 12,5 liter i timmen. Pansarbandvagn 302 väger 14 ton och drivs av 270 hästkrafters diesel.

Multiplicera dessa siffror med de 10 000 markfordon det handlar om, inklusive rätt många lastbilar med tung last.

Lägg därtill överljudsflygplanens bränsleförbrukning per minut. JAS 39 Gripen har en startvikt upp till 16 ton. (Ingen uppgift finns utöver gamla Viggens 25-30 liter i minuten.)

Glöm inte ubåtarna och de flytande pansrade vidundren…

Räkna sedan in den vatten-, mark- och vägförstöring som axeltryck, bombkrevader och serier av metalliska och andra kemiska föroreningar åstadkommer och multiplicera med antalet stora militärövningar per år (bara i Sverige fyra-fem…). Vem blir då motiverad att ransonera bilresandet och semesterflygandet för klimatets skull? Och vem tror att fredlig samexistens är möjlig, när kall fientlighet, ekonomiska sanktioner och krigspropaganda dagligen signalerar den raka vägen till utplåning?

ANNONS

Vi skriver ändå!

Erni & Ola Friholt

Delta i debatten! Svara på den här insändaren med ett mejl till debatt@bohuslaningen.se eller använd vårt formulär.

ANNONS