Har vi lärt oss något efter Transportstyrelsen?

Joakim Broman: Säkerhetskulturen är en för viktig fråga för att bli föremål för politiskt käbbel.

ANNONS

Dagens Nyheters avslöjanden om Svenska kraftnäts förehavanden har avlöst varandra i veckan som gick. Enbart uppgifterna om att myndighetens generaldirektör Ulla Sandborgh beslutat att fördröja känsliga uppgifter om prishöjningar i elnätet till efter valet är graverande, eftersom det visar på att en myndighet som ska vara politiskt oberoende gått regeringens ärenden.

Ulla Sandborgh ska enligt DN dessutom ha anlitat nära vänner för konsultuppdrag och köpt ut en personalchef som kritiserat detta. HR-chefen Sirpa Holmroos utreds internt för att ha attesterat fakturor från en tidigare kollega.

Och värst av allt: chefer utan behörighet har fått tillgång till säkerhetsklassad information. Betydelsen av det kan knappast överskattas. Elnätet hör till den grundläggande infrastruktur som är fullkomligt central i den svenska beredskapen. Skandalen i Transportstyrelsen bleknar i jämförelse – om uppgifterna stämmer.

ANNONS

Med så pass färska uppgifter finns skäl att hålla huvudet kallt och inte kräva att huvuden ska rulla alltför snabbt. Svenska kraftnät har på sin webbplats publicerat ett uttalande om att de inte delar DN:s bild, men att de istället hittat andra säkerhetsmässiga övertramp som man informerat Säkerhetspolisen om. Centerpartiet har krävt att energiminister Ibrahim Baylan (S) kommer till näringsutskottet och informerar.

Dessa processer får ha sin gång. Redan nu kan dock en del slutsatser dras. För det första måste man konstatera att den bristande säkerhetskultur som Transportstyrelseskandalen var ett symptom på lever kvar i det svenska förvaltningsväsendet. Det är allvarligt och värt att återkomma till.

För det andra är det dags att inse att riskerna för korruption i det offentliga Sverige är större än vad de flesta tror. I dagarna varnade en studie från forskningsinstitutet Ratio för korruptionsrisken som kommunala bolag utgör. Så sent som i december skrev Konkurrensverket i en rapport att man ser tecken på ökad korruption i samband med offentliga upphandlingar.

Till sist måste dylika skandaler få verkliga konsekvenser. Alliansens splittrade hantering av Transportstyrelseaffären ledde till att Socialdemokraterna kunde reducera skandalen till ett politiskt spel, där båda sidor bara försökte plocka politiska poäng. Låt inte det hända igen. Säkerhetskulturen är en för viktig fråga för att bli föremål för politiskt käbbel.

ANNONS

ANNONS