Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

elbil

Är elbilen en god ekonomisk affär?

Bensinsnål bil är kanske bättre

Tack vare Riksbankens oansvariga räntepolitik har det sålts 379 393 nya bilar under 2017. Nytt rekord. Elibarna, hybrid, laddhybrid och rena elbilar börjar också öka i antal. Men det är svårt att räkna hem laddteknikens merpris enligt tidningen Vi bilägare.

Enligt den deklarerade förbrukningen tar det 25 000 mil innan Toyota Prius PHV lönar sig jämfört med vanliga Prius. Jag undrar över hur många som köper dessa elbilar som avstår från att flyga till varmare breddgrader? De är nog tyvärr lätträknade.

2,2 ton koldioxid släpps ut vid en persons resa tur och retur Thailand. Det är nästan lika mycket som en vanlig bilist släpper ut under ett helt år enligt Naturskyddsföreningen.

Den tredje generationens miljöbilar är de direkt laddbara el- och hybridbilarna.

Mitsubishi och Opel uppger vad ersättningsbatterierna kostar, 50 000 till 60 000 kronor.

Båda har åtta års garanti på batterier i sina laddhybrider. Men förr eller senare får batteriet bytas ut och det kommer att svida i plånboken. Återvinningen är en annan del av batteriets livscykel och där är mycket oklart enligt de svenska forskarna. Återvinningen är en viktig resursfråga.

Kör man en mindre, bensinsnål och krocksäker bil, minskar på antalet körda mil och antalet flygresor, så är jag säker på att vi kan gasa vidare med gott samvete med tanke på miljön.

Henry Simmerström

MEST LÄST