Magnettåg i Sydkorea.
Magnettåg i Sydkorea.

Asien satsar stort på magnettåg

Den nya infrastrukturen magnettåg sprid nu snabbt över världen med Asien som drivmotor. Sverige utreder inte ens möjligheten.

ANNONS
|

Det är synnerligen glädjande att en debattör i Sverige, Jan Du Rietz, framhåller att det är lämpligt att utreda magnettågsalternativet (maglev). Du Rietz framhåller detta trots att han anser att magnettågen (maglev) ”är i sin linda”. Nedan kommer jag att med en liten spridningsanalys klargöra att detta är grovt vilseledande. Magnettåget sprids nu snabbt över världen med Asien som drivmotor.

Omstart för satsning

Först vill jag emellertid kommentera några fakta om höghastighetståg där Du Rietz anser att jag har fel. Vi tycks dock vara överens om att det behövs en omstart för satsningen på snabba persontransporter i Sverige. Satsningen i Sverige är en unik lösning med blandad trafik som inte liknar Japan eller Frankrike, där tåget istället går på egen bana in till storstädernas centralstationer. Sveriges satsning liknar mest den tyska lösningen. I en debattartikel i SvD (30/1, https://www.svd.se/visst-ska-sverige-ha-snabbtag--riktiga-snabbtag) klargör vi en del fakta som Du Rietz frågar efter angående vårt påstående att Sveriges satsning på höghastighetståget inte bygger på beprövad erfarenhet. Uppgifterna i debattartikeln i SvD har inte ifrågasatts. En viktig sådan detalj gäller Tysklands framtidssatsning där hastigheten på de nyligen beställda tågen har en toppfart på 249 km/h. Att Tyskland kör vidare med gamla tåg som går något snabbare hör ihop med Du Rietz uttalande att ”järnvägen inte har någon teknisk begränsning över 250 km/h”. Visst, det går att bygga järnväg för högre hastigheter, men till extremt höga kostnader. I motsats till vad Du Rietz påstår är energikostnaden för magnettåg ca 70% jämfört med höghastighetstågen, vid jämförbara hastigheter och underhållskostnaderna är ca 30%.

ANNONS

Japan ett föregångsland

Framtidsbedömningen avseende magnettåg missar Du Rietz. Japan var ett föregångsland för höghastighetståg och det gäller nu också magnettågssatsningen. Att investeringskostnaderna för det japanska magnettåget Chou Shinkansen är höga beror på att tågbanan byggs i jordbävningssäkra tunnlar till ca 80%. Som vi visade i en debatt med bl a Sverigeförhandlingen i SvD (21/8, 25/8, 26/8, 31/8, 2/9 http://www.svd.se/sverige-pa-vag-skaffa-foraldrade-hoghastighetstag) är det helt andra kostnadsnivåer som är relevanta för Sverige. Japanerna säljer nu sitt magnettåg till USA, där en förstudie nu genomförs, i kombination med öppet hus för allmänheten.

Den utveckling av magnettågssatsningar som Du Rietz helt bortser från är emellertid Kina, som nu har byggt upp ett helt eget system för magnettåg. Du Rietz argumenterar i likhet med Trafikverkets hemsida ”I till exempel den stora satsning som Kina gör på ny höghastighetsjärnväg väljer man till exempel att inte gå vidare med magnettåg”.

Den 8 mars (http://asia.nikkei.com/Business/Trends/Slower-maglev-trains-pick-up-steam-in-China) kunde vi läsa att Kina investerar ca 78 miljarder kr på magnettågsutveckling i landet, varav 4 miljarder avser magnettåg för höga hastigheter mellan Beijing och Shanghai. Nedanstående bild visar att Kina inte anser att magnettågsutvecklingen är i sin linda.

Källa: “Slower maglev trains pick up steam in China”, Nikkei Asian Review, 8/3-2017.

Sydkorea satsar

ANNONS

Vilken magnettågsutveckling kommer härnäst i världen? Förmodligen kommer vi under 2017 att få uppleva att Sydkorea kommer fram med ett helt eget magnettågssystem och att Indien kommer att satsa stort. Gissningsvis kommer USA också att gå vidare med en satsning på magnettåg mellan Washington och New York.

Slutligen tycks Du Rietz tro att det inte går att satsa på framtidens infrastruktur i Sverige eftersom höghastighetståget har kört in i en återvändsgränd vad gäller skenande kostnader och att många politiker hoppar av projektet. Detta gäller emellertid i dagsläget bara höghastighetståget eftersom det visat sig vara samhällsekonomiskt olönsamt. Om det kommer en utredning till stånd om magnettågsalternativet i Sverige kan resultatet komma att skapa en ny politisk enighet om ett lönsamt projekt. Att Sverige kan låna pengar billigt på grund av den låga statsskulden är ett faktum. Att låna pengar till lönsamma och klimatsmarta framtidsinriktade projekt är en framsynt politik som våra barnbarn kommer att tacka oss för. Med Du Rietz egna ord vill jag därför instämma i att ”självklart borde Maglev utredas”.

Rune Wigblad

ANNONS