Bohusbanan Svenshögen station
Bohusbanan Svenshögen station Bild: Karl af Geijerstam

Därför behövs det bostäder vid järnvägen

Dags att rusta upp Bohusbanan!

ANNONS

Södra delen av Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg har en bra standard. Nackdelen är att den är enkelspårig. Delen mellan Uddevalla och Överby bör rustas upp så att banan får samma standard hela sträckan mellan Göteborg och Strömstad. Dessutom är det på tiden att mötesspåret i Grohed blir verklighet. Mellan Malmö och Ystad öppnades två mötesspår förra året. Där är det halvtimmestrafik alla dagar.

Resandet på Bohusbanan har ökat kraftigt de senaste åren. Med ett mötesspår som möjliggör halvtimmestrafik mellan Uddevalla och Göteborg kommer resandet att öka ytterligare. På sikt bör det bli dubbelspår mellan Göteborg och Uddevalla.. Vidare bör det gå tåg varannan timme till Strömstad året om.

ANNONS

Det påstås att i Munkedal och Tanum kör man mest bil i landet. Detta beror naturligtvis på dåliga kommunikationer. Satsa på ett robust tågsystem. Som det görs i Mälardalen och Öresundsregionen.

Eftersom Uddevalla C ligger ocentralt bör ett hållplatsläge byggas vid Västerlånggatan. Därifrån är det gångavstånd till centrum, Kampenhof samt sjukhuset.

Vissa tåg mellan Strömstad och Göteborg kan gå via Trollhättan.

Om möjligt bör det byggas bostäder i anslutning till järnvägen . Ytterby är ett bra exempel på detta. Där kan bli så kallade. mobilitetscentrum vilket innebär att man låter någon som arbeta där utföra ärenden som att handla, lämna/hämta barnen på dagis och så vidare. Något liknade fanns tidigare vid Uppsala C. Det börjar diskuteras om detta.

Bygg resecentra i Strömstad och Munkedal. Där kan vara lämpligt med ett mobilitetscentrum. Detta samtidigt som det säljs biljetter och ger service till turisterna.

Parallellgående busstrafik med Bohusbanan bör minimeras, helst försvinna. Linje 860 som går mellan Trollhättan och Sotenäs kan utgå från Munkedal. Den har bara en hållplats mellan Trollhättan och Uddevalla. Restid med tåg är 20 minuter. Bussen tar 31 minuter.

På E6 går mängder av lastbilar, många utländska.

Det bör sättas in tåg där lastbilar och containrar transporteras. Chauffören åker i passagerarvagn. De bör gå i anslutning till färjorna till/från Sandefjord. Det kan gå exempel mellan Strömstad och Trelleborg. Tågen måsta anpassas till färjorna.

ANNONS

Det är på tiden att ansvariga politiker och tjänstemän tar ansvar för miljön.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet

ANNONS