Därför behövs Lysekilsbanan

Politiker måste gå från ord till handling för att rädda banan.

ANNONS
|

Den 23 maj står att läsa i media att Trafikverket anser att Lysekilsbanan bör läggas ned. Roland Rombrant ( LP ) säger att Trafikverket ”haft stort tålamod med oss”. Han påstår vidare att det kan bli något positivt för kommunen på sikt. Vilket uttalande när de flesta kommuner vill ha järnväg.

Vidare står det i artikeln att Socialdemokraterna, Centern, Liberalerna och Moderaterna vill bevara Lysekilsbanan. Enligt artikeln påstår de att ”vi jobbar hela tiden för att få fler kunder till hamnen och för Lysekils del är det bäst att järnvägen får vara kvar”. Detta vågar jag påstå är tomma ord. Det händer ju inget. En företagare är villig att betala en växel i Hallinden. Detta motarbetas. Det finns företag, bland annat Benders som vill utnyttja järnvägen. Om ni är så måna om att järnvägen ska vara kvar – agera då för det.

ANNONS

I år sätter Trafikverket stopp för sommarkörning. Detta trots att regionen är villig att satsa 900000 för körningen. Man kan fråga sig varför det gick bra i två år. Bengt Rydhed från Trafikverket påstår bland annat att dispensen för sommartrafik 2015 inte var i linje med våra säkerhetsregler. Plattformar har byggts i Hallinden och Brastad – till vilken nytta?

Trafikverket ville lägga ner trafiken i Dalarna mot Malung. Det protesterades mot detta från politiskt håll. Det gjordes en åtgärdsvalstudie. Naturvårdsverket har inom ramen för Klimatklivet beslutat stödja upprustningen av sträckan Malung-Malungsfors med 22 miljoner. Detta får till följd att det blir en årlig besparing på 8 000 ton koldioxid och ungefär 7560 färre lastbilar.

Inlandsbanan är tänkt att rustas upp för miljardbelopp. Där ska kundkontakter tas med industrier som kan tänkas utnyttja banan. Där, i verklig glesbygd, ser man potentialen i en upprustad järnväg. Längs Inlandsbanan finns mängder av industrier och råvaror som ska transporteras. Här kan hamnen i Lysekil vara en del i transportkedjan.

Blekinge kustbana mellan Karlskrona och Kristianstad var nedläggningshotad. Den är nu totalupprustad och elektrifierad. Nu går tåg varje timme till Malmö och Köpenhamn.

Detta är ett par exempel på järnvägsträckor där resandet ökar när en järnväg rustas upp. Lysekilsbanan behövs verkligen i framtiden för boende, turistnäringen, hamnen och hela Sverige.

ANNONS

Vad gör politikerna på Bohusbänken i Riksdagen? Se till att det händer något och prata inte bara.

Christer Wilhelmsson

ANNONS