Därför blir norska berg ett problem för järnvägen

Lars-Arne Staxäng: Dalslandsalternativet har en stor nackdel

ANNONS

Replik till Lennart Löfgren

LÄS MER:Dåliga argument hotar Bohusbanans upprustning

Det förra regionrådet Lennart Löfgren besvarade mitt inlägg om hur viktig ett modernt dubbelspår till Oslo är. Han använde tyvärr en ful retorik, när han påstår att jag skulle vara emot motorvägen genom Bohuslän, och järnvägen upp till Trollhättan och Dalsland. Inget är mer fel och jag har ofta fört fram vikten av sådana satsningar, så även i min artikel. Han tar upp hur viktigt det är att ta hänsyn till hur långa dessa processer tar. Det har jag förståelse för, och konstaterar dessutom att redan på slutet av 1800-talet, så förde man fram att den bästa och snabbaste vägen för en järnväg mellan Göteborg och Oslo går genom Bohuslän.

ANNONS

LÄS MER:Dags att riva upp järnvägsbeslutet, Socialdemokraterna!

LÄS MER:Därför ska dubbelspåret till Oslo gå via Dalsland och inte Bohuslän

Det är just därför jag vill att en sådan process skulle ligga i en helt annan pipeline än den vanliga diskussionen mellan regionen och staten. Precis som man gjort med en tänkt ny järnväg mellan Stockholm och Oslo, så har man startat ett projekt där bland annat Sveriges och Norges handelskammare är inblandat och har fått stort gehör hos alla inblandade. Motsvarande projekt är nu startat för en ny järnväg genom Bohuslän. Löfgren besvarade inte heller hur man tänkt att komma genom de svåra bergspartierna efter Kornsjö på grund av lutningarna. Skall man klara dessa på ett bra sätt så måste man förmodligen ta sig västerut mot Idéfjorden, och då är ju delvis vitsen borta med ett spår genom Dalsland.

Längd och höjdprofil för Tistedalsbakken i Halden.
Längd och höjdprofil för Tistedalsbakken i Halden.

Lars-Arne Staxäng (M)

F.d. Riksdagsledamot

ANNONS