Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ingen bra omlastningsplats. Skribenten dömer ut Hallinden som en bra godsomlastningsplats.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Därför vill jag inte åka med Lysekilsbanan

Lennart Hansson: Inte ett enda sakligt argument för bevarande

Replik till Jan Du Rietz 27 juni

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Jan Du Rietz, som kallar sig journalist, ironiserar över min insändare om Lysekilsbanan och citerar utan att ange vad han refererar till.

Till argument och fakta:

Lysekilsbanan har bland Sveriges brantaste järnvägsbackar. Det skulle vara oerhört kostsamt att bygga bort dem. Om Du Rietz vill åka i 120 kilometer i timmen där, får han gärna göra det, men inte jag.

Det finns inte någon järnväg till någon hamn vid Brofjorden och lär inte bli någon heller.

Framtiden för Lysekil som hamn ligger inte i godshantering utan i helt andra aktiviteter. Kommunen hade en gyllene chans att börja en sådan omorientering med projektet Norra Hamnen men den möjligheten schabblades bort. Södra hamnen är fortfarande möjlig och jag hoppas att kunskap och förnuft får råda denna gång.

Det är fullständigt likgiltigt för person- som godstransport från Sotenäset om man har Hallinden eller en punkt på Bohusbanan för tåganknytning. Dingle är för övrigt en mycket bättre lokalisering för godsomlastning än en åker på flytlera i Hallinden.

Du Rietz ser fram emot direkta tåg från Lysekil till Landvetter samtidigt som han kallar bättre bussförbindelser nu omedelbart till Göteborg och Oslo för "orealistiska drömmar". Vem är det som drömmer? Att en utbyggnad av Bohusbanan till Norge kan vara en dröm håller jag med om och det torde också för en normalbegåvad läsare ha varit uppenbart i min insändare. Gardermoen, Oslos internationella flygplats, har direktflyg till de flesta delar av världen medan Landvetter bara servar inrikesflyg och ett begränsat utbud av europeiska flygplatser. I dagsläget är det i praktiken omöjligt att resa via Gardermoen om man inte kör bil dit och långtidsparkerar, eftersom förbindelserna till Norge är urusla. Det borde finnas direktbussar till både Landvetter och Gardermoen från vårt område här och nu i väntan på drömmar om framtiden.

Lysekilsbanan kan inte jämföras med någon av de banor Du Rietz nämner eftersom förutsättningarna är totalt annorlunda. Noggrann kartläsning (inte med getögat) och information om befolkning, näringsliv och samhällsstruktur kan vara till hjälp för att skaffa sig kunskap.

I motsats till Du Rietz ser jag inte stockholmares behov av en bekväm sommarresa till Västkusten som en betydelsefull faktor utan mitt intresse är behovet för oss som bor här att ha goda kommunikationer året runt. Snabbtågen sommartid Strömstad - Stockholm är ett hån mot oss som skulle behöva sådan förbindelse hela resten av året utom sommartid.

Jag ser inget behov av att fortsätta debattera Lysekilsbanans framtid eftersom inte ett enda sakligt argument för dess bevarande har framförts i något resonemang grundat på fakta och logik.

Lennart Hansson