Dåliga argument hotar Bohusbanans upprustning

Lennart Löfgren: Enigheten om infrasturpolitiken helt avgörande

ANNONS

Replik till Lars-Arne Staxäng

LÄS MER:Dags att riva upp järnvägsbeslutet, Socialdemokraterna!

Det var intressant att notera att Lars-Arne Staxäng tycker att en överenskommelse som gav oss motorvägen genom Bohuslän var en dålig överenskommelse!

Lite unken debatteknik är det att påstå att jag håller fast vid en dålig idé bara för att jag själv var en del av den. Nej, jag har inte svårt för att ändra uppfattning om jag övertygas om att det finns bättre vägar att gå. I frågan om var dubbelspåret Göteborg-Oslo ska gå har jag inte hört några nya goda argument utan bara sådana som hotar utbyggnaden av både dubbelspåret och Bohusbanans upprustning.

ANNONS

LÄS MER:Så kan vi få pengar till Bohusbanan

När Västra Götalandsregionen bildades 1999 och blev ansvarig regional myndighet för infrastrukturplanering (den som lämnar förslag till regeringen) prioriterades utbyggnaden av E6 till motorväg högst av alla projekt – efter åratal av internt västsvenskt käbbel. Det var ett enigt beslut i regionfullmäktige oberoende av om politikerna valts från Skaraborg, Sjuhärad, Göteborg eller Fyrbodal. Och det grundades på, förutom behovet, att Fyrbodals politiker var överens. Enigheten om utbyggnaden av infrastruktur i Västra Götaland har sedan dess bestått. Detta vill nu Staxäng med flera rasera – eller i alla fall inte vårda.

Att få fram beslut och pengar till ny infrastruktur är långa processer. Som exempel kan nämnas att vägkorridoren för Uddevallabron fastställdes av Uddevalla kommun 1947-48 och bron invigdes 2000, E6 genom Bohuslän tog 57 år att förverkliga. Konkurrensen om finansiering är stenhård och det gäller att vara uthållig samt regionalt enig under lång tid. Före Västra Götalandsregionens bildande fanns ingen enighet i Västsverige om infrastrukturen vilket innebar att projekt i övriga Sverige prioriterades högre.

Den statliga infrastrukturplanen för Sverige är nyss fastställd och gäller fram till 2029. I den finns tyvärr inga pengar avsatta till dubbelspår på sträckan Öxnered-Kornsjö/Halden trots att den varit högt prioriterad från regionens sida sedan bildandet. Planen uppdateras av regering/riksdag vart fjärde år. All kraft från Fyrbodals politiker bör därför användas till att äntligen få med dubbelspåret i kommande plan. Då finns möjlighet att en utbyggnad kan påbörjas före 2034.

ANNONS

I stället för gemensam kraftsamling i Fyrbodal visas tydliga tecken på splittring. Det innebär sannolikt att dubbelspåret skjuts ytterligare ovissa år framåt. För tågresenärer Oslo-Göteborg är det egalt om spåret går via Dalsland eller Bohuslän – restiden blir ungefär densamma. EU-projektet ”Scandinavian 8 miljon city” som utredde förutsättningarna för snabbtåg Köpenhamn-Göteborg-Oslo och i viket samtliga regioner på sträckan ingick föreslog inte någon ny dragning.

Bohusbanan behöver upprustas och moderniseras för att fungera bra för regional- och pendeltåg. I infrastrukturplanen finns pengar avsatta till bland annat delvis ny räls på norra delen, mötesspår vid Grohed, Uddevalla station och bussterminal, nytt resecentrum i Stenungsund och Brunnsbo. Risk finns att sådana här upprustningsprojekt äventyras om dubbelspåret genom Bohuslän drivs hårt.

En tydlig samsyn i Fyrbodal om dubbelspår via Dalsland och upprustning av Bohusbanan stärker båda projekten!

Lennart Löfgren

Ljungskile

ANNONS