Ingvar Humlén
Ingvar Humlén

Det är inte bara en åsikt som gäller i kyrkan

Debatt: Motsatsen till samtal är krig

ANNONS
|
Replik till Henrik Sundström 9 augusti:Identitetspolitiken har ersatt den kristna tron

Henrik Sundström, eftersom du skriver i din insändare att du vill stå upp för din kristna tro har jag svårt att förstå varför du vill lämna kyrkan.

Att det sker saker i kyrkan som många av oss inte omfattar är ju en företeelse som funnits i hela kyrkans historia. Det finns, som jag ser det, i våra åsikter och tro inte endast en sanning eftersom jag tror att den enda sanningen finns i Jesus Kristus. Han är Gud! Vi alla har bara delar av sanningen i vår argumentering. Kyrkan är inte ens den fullkomlig.

Nu är ju Svenska kyrkan inte en statskyrka längre och vi börjar fungera allt bättre som en fri kyrka. Nu finns möjligheter att på ett nytt sätt vara med och påverka och vi ser att svenska folket håller på att anpassa sig till en fri kyrka vilket dock innebär att en del har möjlighet och där med lämnar den. Jag hoppas att de som ser och känner att de vill något i tron är med och skapar framtidens kyrka, vilket jag tror innebär en mycket spännande framtid. Det är som att leva i en familj, jag delar inte alltid familjens åsikter men är glad att få vara i ett sammanhang där jag är viktig.

ANNONS

I den lokala församlingen är det heller inte bara en enda åsikt som gäller. För mig är det också viktigt att tron inte handlar bara om åsikter utan om varje människas personliga relation till en levande Gud som kämpar i denna värld mot allt ont. Som högsta ansvarig i Uddevalla pastorat välkomnar jag alla de olika samtal som idag förs om tron. Det har inte alltid varit möjligt att samtala om tron i kyrkan tidigare och det tycker jag har varit svårt.

Du skriver bara om nationella företeelser men det mesta av verksamheten i kyrkan sker ju på lokalplanet. Här arbetar vi bland annat med religionsdialog där vi inte säger att alla tror lika, utan precis tvärt om. I respekt berättar vi vad vi tror på och i respekt lyssnar vi på vad andra tror på. Det innebär att vi ännu mer börjar fundera över vad vi själva tror på. Jag tror att det är väldigt viktigt att kunna samtala med varandra för den yttersta motsatsen är ju krig. Vi har under de senaste åren sett hur mycket den respekt vi kan visa varandra betyder, när svåra saker händer i samhället. Korset och Kristus kan bli än tydligare i en sann dialog och vi behöver utmana varandra i hur vi ser på bland annat demokrati, jämlikhet och olika värden som vi ser viktiga.

ANNONS

I kommunen har vi som kyrka allt mer behövt utmana er politiker att se till dessa våra minsta bröder och systrar. Vi står för ett människovärde som endast utgår från att varje människa är skapad till Guds avbild och därmed är dyrbar och unik. Jag är oroad över en samhällsutveckling där människovärdet så ofta mäts på olika sätt. Om inte samhället står upp för dem som på olika sätt som sargats som människor måste vi, precis som Jesus gjorde, göra det! Den gemensamma kraft som behövs för detta ställer du dig utanför, om du lämnar kyrkan.

Ingvar Humlén

Kontraktsprost och kyrkoherde, Uddevalla

ANNONS