Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

RbN Jaernvaegsraels 13
Behöver upprustning. Det är mer kostnadseffektivt att satsa på Uddevalla hamn än Lysekils, tycker debattören.

Det bor för få i Lysekilsområdet

Lysekilsbanan och hamnen kan inte bära sig med det dåliga befolkningsunderlaget.

Svar till Christer Wilhelmsson 11 november Med rätt politiker kan Lysekilsbanan och hamnen utvecklas

Jag vill skicka en uppmaning till er som propagerar för en upprustning av Lysekilsbanan.

Börja med att titta på en Sverigekarta. Lysekil ligger där det ligger och med en befolkning av cirka 10 000 invånare längs banan. Titta sedan på antalet arbetspendlare inom ett rimligt avstånd. Det verkar inte vara bekant för den senaste skribenten Christer Wilhelmsson att det rör sig om ett glesbygdsområde. Att ta som exempel på lyckade satsningar från Ale och Blekinge Kustbana haltar betänkligt. Hade Lysekil legat på samma avstånd från Göteborg som Ale hade jag förstått ditt resonemang. Det är naivt att tro att mer än ett fåtal skulle börja arbetspendla med tåg mellan Lysekil och Göteborg, där arbetstillfällena finns och ökar.

För att optimera logistiken ser vi hur företagskluster växer upp, till exempel runt Volvo Torslanda.

Logistikcenter byggs upp vid knutpunkter där europavägar och järnvägar möts, inte vid ändstationer på ett stickspår. Din insändare visar tydliga tecken på bytänkande och saknar helt övergripande samhällsansvar över vår totala ekonomi. En upprustad Lysekilsbana skulle kosta ett antal miljoner och dras med betydande drifts- och underhållskostnader. Passagerarunderlaget räcker naturligtvis inte till för att visa på jämvikt mellan kostnader och intäkter.

Att Blekinge Kustbana har lyckats att öka antalet resenärer är inte så uppseendeväckande med tanke på upptagningsområdet och sträckningen Karlskrona – Ronneby – Karlshamn – Mörrum – Sölvesborg – Kristianstad och med förbindelse till Malmö – Köpenhamn. Befolkningen i Blekinge uppgår till cirka 150 000 invånare.

Lysekils Hamn står inför betydande investeringsbehov. En investering, om den genomförs, skulle komma att hamna på invånarnas skattsedel. En upprustad järnväg skulle knappast tillföra nämnvärt med gods. Varför åka värdshus förbi med godset när det finns en väl fungerande hamnverksamhet i Uddevalla som inte utnyttjas fullt ut. Där kommer godshanteringen att inom de närmaste tiden att flyttas ut till Frölandshamnen. Då behöver det byggas en järnväg, närmare bestämt cirka en kilometer ifrån varvsområdet ut till Fröland.

Det finns som bekant en begränsad pengapåse. Ta av skygglapparna och låt förnuftet råda. Satsa på infrastrukturen där den som mest gör samhällsnytta. Det är inte att satsa på Lysekilsbanan.

 

Rolf Johansson

MEST LÄST