Buss. Behövs även i framtiden.
Buss. Behövs även i framtiden.

Det finns inget alternativ till linje 820

Debatt: Det är tiden "dörr till dörr" som räknas.

ANNONS
|

Det skrivs i dagarna en del mot och märkligt nog en del för Västtrafiks annonserade nedläggning av busslinje 820 mellan Uddevalla och Göteborg.

De som är för nedläggning har uppenbarligen inte verkligheten helt klar för sej. Tyvärr finns vissa av dessa personer tydligen även i Västtrafiks ledning.

Den som antingen reser dagligen med linje 820 i rusningstrafik eller orkar studera resandestatistiken med nämnda linje vet att dessa bussar ofta är fulla och Ibland till och med överfulla – och borde då väldigt lätt komma till en annan slutsats än linjens – i princip – nedläggande.

Hela resonemanget mot linje 820 bygger på att denna väldigt enkelt går att ersätta med tåg, där ett av de främsta argumenten är att bussen är en ”parallell-linje” till tåget – eller att linje 820 är en ”lokalbuss mellan Uddevalla och Ljungskile”. Och kallar man linje 820 för lokalbuss så vet man ytterst lite vad man pratar om.

ANNONS

De bussar som går i rusningstrafik får till största delen sina passagerare från antingen Uddevallas tätort eller Ljungskile. Dessa argument är ju på intet sätt hållbara. Linje 820 har hela 29 på- och avstigningsmöjligheter mellan Uddevalla och Göteborg, Nils Ericsonterminalen, medan tåget har bara sju – med Ljungskile som enda gemensamma nämnare.

Det låter ju väldigt bra att det dessutom är en snabb anslutning mellan Torp och Göteborg, eller mellan Uddevalla Central och Göteborg, men det är ju totalt ointressant. Det som räknas är ju restiden ”dörr-till-dörr”. Om man plötsligt tappar möjligheten att åka med buss från till exempel Grohed till jobbet någonstans i Mölndal, där man måste varapå plats till exempel klockan 07.00, så innebär ju det en helt oacceptabel förlängning av restiden.

Utopier i det korta perspektivet som skulle underlätta tågresandet av typen ”dubbelspår vid Grohed” är så klart intressant, men vad hjälper det oss, vi som måste ta oss till och från våra jobb i Göteborgstrakten i dag, i morgon och dagarna efter det? Även med dylika åtgärder genomförda kvarstår problemet att tåget har väldigt begränsade på- och avstigningsmöjligheter.

Jag har i åratal på ett relativt enkelt och miljövänligt sätt kunnat jobba i Göteborg och bo i Uddevalla – och därmed bidragit med många goda skattekronor tack vare linje 820 och dess trots allt ganska generösa avgångstider. Om den förändring som nu kommunicerats kommer att förverkligas så innebär det bara i mitt fall cirka en timmes extra restid, totalt sett. Med tanke på att min restid redan nu är cirka fyra timmar dagligen så innebär det att smärtgränsen passeras med god marginal

ANNONS

Det självklara alternativet blir bilen. Dyrt, javisst – men i mitt och många andras fall finns inget alternativ.

Joe

ANNONS