Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Hamnen kan vara mycket bra för Västsverige

Magnus Jacobsson (KD): Hamnfrågan måste upp på regionnivå.

Redan när jag studerade internationella relationer på Göteborgs Universitet under mitten av 1990-talet började jag fundera på när Kina skulle träda in på värld scenen som en jämbördig partner med västvärlden. Under de senaste åren tionden har Kina utvecklats som ekonomi samtidigt som man har börjat att investera i övriga delar av världen. Denna utveckling gör att Kina idag är världens näst största ekonomi och inom kort troligtvis världens största ekonomi.

Vi ser också att Kina redan har etablerat sig i Västsverige, Volvo och SAAB ägs i dag av kinesiska företag och många av våra västsvenska företag arbetar redan med Kina som en av sina marknader.

En så stor ekonomisk aktör kan man inte strunta i. Det var bland annat därför som jag som ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i Uddevalla arbetade för att vi i Uddevalla skulle ha ett officiellt samarbete med Kunming i Kina. Vår eminenta personal hade redan börjat ett arbete i denna stad som vi kunde utveckla till ett mer formellt samarbeta. Detta samarbete har hittills resulterat i att studenter ifrån Uddevalla och Kunming har besökt varandras skolor.

 

Påverkar hela Västra Götaland

Nu pågår en debatt om huruvida ett kinesiskt företag ska få lov att bygga ut en ny modern hamn i Lysekil. För egen del anser jag att detta är en fråga som inte bara bör hanteras av Lysekils kommun utan denna frågeställning påverkar hela Västra Götaland.

Om kineserna menar allvar med sina planer kommer de att agera i Lysekil på samma sätt som de gör i Asien och Afrika, nämligen ta ett helhetsansvar. När de går in och bygger infrastruktur bygger man inte bara en hamn utan man bygger oftast upp både vägar och järnvägar runt hamnen så att den kommer att fungera.

För Lysekil, Bohuslän och Västra Götalands del innebär det att vi kan förhandla om en upprustning av Bohusbanan till Norge, bro över Gullmarn, förbättrad 161 och 162. Det finns således tunga ekonomiska skäl till varför vi ifrån regionen bör stötta Lysekil i att utreda förutsättningarna för en ny hamn.

 

Påverkar andra investeringar

Om allt detta kommer till stånd kommer de också att påverka andra investeringar i vår region. En ny storhamn i Lysekil förutsätter bättre järnväg ifrån Karlstad till Lysekil, en ny storhamn i Lysekil gör att vi i Uddevalla och troligtvis även Vänersjöfarten kan läggas ner. En ny hamn har således stora fördelar för Västsverige och Sverige, men det hotar även en del av de verksamheter som finns i dag.

Ur ett miljöperspektiv är en ny hamn i Lysekil tillsammans med en upprustning av järnvägen troligtvis det bästa som kan hända Västsverige då vi kan flytta över gods ifrån lastbil till järnväg och på så sätt minska andelen lastbilstransporter som sker på E 6:an, 45:an, 44:an och E 20.

Enligt min uppfattning är detta en så stor och så intressant fråga att även Västra Götalands regionen bör gå in och göra en analys av vad detta kan få för konsekvenser för hela Västsverige.

 

Magnus Jacobsson (KD)

 

Har du synpunkter på insändaren eller vill du tycka till om något annat? Använd vårt insändarformulär eller läs mer om hur man gör här.

Läs mer om Ny hamn i Lysekil
MEST LÄST