Farthinder. Behövs de överallt?
Farthinder. Behövs de överallt? Bild: Daniel Molund

Hindra inte trafiken om det inte behövs

Endast en känsla kan inte vara orsak till trafikåtgärder

ANNONS

Läser de tragiska kommentarerna om buss o trafiksituationen på Skogslyckan med flera. Dessa arrangemang är för mig ett tecken på misstro gentemot den stora mängden trafikanter och många förares förmåga att ta ansvar och anpassa fart efter omständigheter.

Jag har även sett hastighetsmätningar göras. Jag vet att den uppskattade hastigheten sällan stämmer med den faktiska. Detta leder/kan leda till åtgärder i avsikt att begränsa hastighet där den inte varit/är ett problem utan endast en känsla av svårighet. Till exempel passera vägen som gående, till detta en tanke. Fler fotgängare skadas på övergångsställe än där dito saknas. Kan det bero på högre uppmärksamhet i dessa fall?

ANNONS

LÄS MER:Minskad hastighet till varje pris?

Många/flera ombyggnader görs i den goda avsikten att förbättra för cyklister o gående vilket jag har full förståelse för. Men detta måste inte per automatik innebära att fordonstrafiken stoppas eller hindras så som blivit fallet på Skogslyckan.

LÄS MER:Ska det bara vara bilköer i Uddevalla?

Jag har själv fått Uddevallas högsta fartgupp utanför min tomt. Ja det är högra o skarpare än det som just nu håller på att färdigställas på Bastionsgatan. Vid det senare fartguppet/övergångsstället har flera incidenter o även olyckor hänt vilket naturligt motiverar till åtgärd. Tvivelsutan är det korrekt bara utformningen blir rimlig.

På Sigelhultsvägen är det tvärtom, där Bohusläningen skrev år 2016: "I flera år har föräldrar stridit för fartbegränsning och bättre belysning vid övergångsstället på Sigelhultsvägen. Kommunen har fattat beslut om ett gupp men åtgärden dröjer."

LÄS MER:Därför blir inte Västanvindsvägen säkrare

Men där har inga olyckor hänt, inga incidenter mellan fordon/gående såvitt jag vet. Antalet skolbarn har under innevarande år ökat med mer än 100 procent från två till fem (!). Här är det en upplevd känsla av fara och ingen reell fara. Försöken att dämpa farten var patetiska. Två betongklumpar på var sin sida om vägen. Det nuvarande guppet tog cirka en månad att bygga med tre mans arbete och maskiner. Jag är lekman men uppskattad kostnad närmar sig säkert 500 000 kronor – skattepengar!

ANNONS

Efter mars 2017 är det mycket högre ljudnivå i min trädgård samt även inomhus. Vad ska jag göra? flytta? Byta till tjockare glas? Jag har varit i kontakt med trafikingenjörerna, de som är kvar, samt andra i miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Allt för en upplevd känsla av i stort sett obefintlig fara.

Jag skickade ett brev om detta till kommunen sommaren 2018. Jag har efter det fått en ursäkt från Gunilla Magnusson, ordförande miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Samt några ord från Anna Lena Heydar, vice ordförande i samma nämnd. Bägge två beklagade resultatet?

Detta innebär att våra politiker inte bestämmer, eller har jag fel? De anställda tjänstemännen styr vilka åtgärder som genomförs. Jag hoppas innerligt att det snart räcker med illa genomtänkta ombyggnationer. Om en eller annan trafikant kör för fort är väl det mer polisiärt än en anledning till kostsamma ombyggnader

Anders Nygren

trafikant / trafiklärare

ANNONS