skola. Moderaterna vill ge Skolinspektionen möjlighet att besluta om framtiden för skolor som uppvisar undermåliga resultat.
skola. Moderaterna vill ge Skolinspektionen möjlighet att besluta om framtiden för skolor som uppvisar undermåliga resultat.

Inför nolltolerans mot dåliga skolor

Skolinspektionen bör få rätt att ta över skolor.

ANNONS
|

Svensk skola står inför många utmaningar. Allt för många elever lämnar grundskolan och gymnasiet utan tillräckliga kunskaper. Det är en allvarlig och oroande utveckling som vi Moderater tar på största allvar. Vårt besked är därför en nolltolerans mot dåliga skolor som år efter år inte lyckas med sitt uppdrag. Alla barn och elever har rätt till en utbildning och undervisning av hög kvalitet.

Sverige ska vara ett starkt samhälle som håller ihop. Oavsett varifrån man kommer ska alla ges bästa möjliga förutsättningar att växa. Men Skolinspektionens årliga granskningar visar tyvärr en annan bild: alltför många elever lämnas ensamma i sitt lärande utan aktivt stöd från läraren, för många skolor har svårt att komma tillrätta med hot och våld och att skapa en trygg studiemiljö i klassrummen och för många skolor håller en för låg kvalitet.

ANNONS

För ett land som Sverige, som kan och ska konkurrera med kunskap och där alla elever har rätt till en bra skola, är detta en utveckling som vi Moderater inte kan acceptera. Sverige kan och ska fungera.

Därför har Moderaterna presenterat ett kunskapskontrakt, där skolor med fallande kunskapsresultat genom Skolinspektionen ska få skräddarsydda åtgärdspaket för att vända utvecklingen. För detta satsar vi 1,2 miljarder kronor. Det är viktigt, men i de fall detta inte räcker, i de fall det finns skolor som ändå inte ger eleverna den utbildning de har rätt till, så måste ytterligare steg tas.

Moderaterna vill därför införa en nolltolerans mot skolor som inte klarar av sitt uppdrag och som inte ger eleverna tillräckliga kunskaper. Det innebär ett stärkt statligt ansvar för dåligt fungerande skolor där staten kan besluta om att ta över driften eller lägga ned en skola – oavsett huvudman.

I Sverige har alla elever, oavsett varifrån man kommer, rätt till en utbildning och undervisning som håller hög kvalitet. Och i Sverige ska ingen ha rätt att utsätta elever för en dålig skola. Därför behöver Sverige en nolltolerans mot dåliga skolor.

Camilla Waltersson Grönvall (M)

ANNONS

Skolpolitisk talesperson

Lars-Arne Staxäng (M)

Riksdagsledamot i Bohuslän

ANNONS