Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

kina flottan

Kina strävar efter makt över haven

Sälj inte ut vårt nationella oberoende

Lysekils kommun har blivit uppvaktad av två kinesiska företag, som av någon anledning vill bygga och äga en strategiskt placerad containerhamn för djupgående fartyg vid Brofjorden. Kommunen vill nu utreda saken vidare på kommuninvånarnas bekostnad. Hade intresset varit lika stort om två företag från Ryssland hade kommit med förslaget? Då kanske även kommunalrådet Jan-Olof Johansson (S) hade blivit betänksam.

Man kan utgå från att det inte finns fysiska och tekniska begränsningar att bygga en hamn om kineserna får fria händer bland Bohusläns vackra bergshällar och stränder. Det har kineserna redan studerat i detalj innan de uppvaktade. Den som reser runt i Kina kan lätt bli imponerad av vad de åstadkommit på kort tid vad det gäller vägar, flygplatser, järnvägar för snabbtåg, hamnar, bostadsområden, vindkraftparker, etc. Men också betänksam då det ofta har skett på bekostnad av bland annat miljö, medborgarnas frihet och rättsäkerhet. Kina satsar nu massivt utomlands genom byggen av hamnar, gruvor, järnvägar och annan infrastruktur. Samtidigt hamnar dessa länder (ofta fattiga) i beroendeställning till kinesiska intressen, politiskt, ekonomiskt, socialt och säkerhetsmässigt. Berättigad kritik tystnar för att inte påverka relationerna.

En djuphamn med kinesiskt ägande är mycket större sak än vad vissa politiker i Lysekil tycks tro. Det finns knappast något svenskt behov av denna. Strategisk placerade hamnar är något som Kina satsar på runt om i världen för att bygga upp sitt mål som stormakt. I Sverige kan vi påminna oss om det kinesiska köpet av ubåtshamnen på Gotland för en billig penning, som nu svenska försvaret ångrar och gärna skulle vilja ha tillbaka. Kinesiska fartyg samövade med ryska fartyg i Östersjön i juli 2017!

Sri Lanka kunde inte betala räntor och amorteringar till kinesiska banker för en djuphamn i Hambantota som kinesiska företag byggt. Nu har Kina övertagit den strategiskt belägna hamnen och ett 60 kvadratkilometer stort område. I Gwadar i Pakistan bygger Kina ut en djuphamn som Kina kommer att kontrollera under 40 år. Den har ännu ingen nämnvärd handelstrafik, men används av krigsfartyg. Upplägget påminner en hel del om ”erbjudandet” i Lysekil.

Vid förra årets partikongress i Kina påpekade Xi Jinping att kommunistpartiets militär skall integreras mer med civilsamhället. Flottan är ett prioriterat område där Kina siktar på att bli en stormakt på världshaven. Kina har tagit bort principen i sin militärstrategiska doktrin att inte intervenera i andra länder. Nu skall militär kunna sättas in runt om i världen för att skydda kinesiska medborgare och säkra investeringar i till exempel gruvor och hamnar. En del av Kinas enorma fiskeflotta ingår numera i marinmilisen som har klart militära och partipolitiska inslag.

Kinesiska företag som vill anlägga infrastruktur av typ hamnar, järnvägar, gruvor etcetera i andra länder har fått sin välsignelse av organisationer och banker som står kinesiska staten och kommunistpartiet nära. Projekten måste godkännas på hög nivå och stämma överens med partitoppens strategiska direktiv och planer. Alla företag i Kina är beroende av eller har dolda finansiella strukturer och ägarband till det politiska styret på lokal nivå, provinsnivå eller ännu högre upp i maktapparaten.

Det är glädjande att det varit ett stort antal insändare i Bohusläningen som varit starkt kritiska till hamnprojektet. SvD hade den 17 december tre faktaspäckade artiklar av kinaexperten Ola Wong. Han ger en bra förklaring till Kinas intresse att bygga och äga hamnar runt om i världen.

Det är med ovanstående i åtanke jag vill varna för att gå vidare med det smickrande ”erbjudandet” om en strategiskt placerad djuphamn med anslutande infrastruktur. En hamn vi inte behöver! Vi skall inte förstöra vårt vackra Bohuslän och sälja ut vårt nationella oberoende och hamna i en onödig beroendeställning. Det kan stå oss dyrt på många sätt och det är definitivt ingen fråga som skall beslutas av några lokala politiker i Lysekil! Till hösten är det val och då finns det också en möjlighet att påverka!

L. Staen

Bohusläning

Läs mer om Ny hamn i Lysekil
MEST LÄST