Lysekilsbanan. Har ingen avgörande koppling till Lysekils framtid skriver insändaren.
Lysekilsbanan. Har ingen avgörande koppling till Lysekils framtid skriver insändaren.

Lysekilsbanan inte avgörande för utveckling

Lennart Hansson svarar Jan du Rietz om Lysekilsbanans framtidspotential.

ANNONS
|

Replik till

Jan Du Rietz 31 juli

Är din replik att betrakta som journalistik eller som författarskap? Väljer jag att se den som journalistik finner jag bland annat följande:

-Det finns bara en hamn vid Brofjorden, Preemraffs, och hittills har raffinaderiet inte sett något behov av järnväg.

-Det finns mig veterligt ingen bussförbindelse från Håbyterminalen till Oslo.

-Sommarboende i egna fastigheter (andra turister kommer knappast med snabbtåget från Stockholm) ger ytterst lite till den lokala ekonomin bortsett från högre fastighetspriser.

-Flytlera reagerar helt annorlunda vid permanent stort tryck. Raset vid motorvägsbygget är en god illustration. Väg 162 byggdes för övrigt av just det skälet utanför högriskområdet.

ANNONS

Att bygga en säker terminal för sten (vilket torde bli den huvudsakliga användningen) och timmer skulle bli oerhört dyrt.

Alla i branschen jag varit i kontakt med föredrar dessutom Dingle eller andra platser av logistikskäl.

-Ditt resonemang om hastigheter är så oklart att det inte går att kommentera.

Vad framtidsutsikter angår är jag allt annat än pessimist. Ronald Rombrant får svara för sig men jag ser stora möjligheter för kommunen om man bara kan befria sig från nostalgi och slentrian.

Mycket skulle ha gjorts tidigare och vissa begångna misstag kan inte längre rättas till men potentialen finns kvar.

Om framtiden blir fortsatt låga inkomster, höga sociala kostnader och utflyttning av unga talanger eller en dynamisk kommun med hög investeringstakt och ökat välstånd beror sannerligen inte på ett bevarande av Lysekilsbanan.

Lennart Hansson

ANNONS