Lysekilspartiet är ute och cyklar om Lysekilsbanan

”En kommun som har en järnväg är en attraktiv kommun”

ANNONS
|

Kommentarer till Lysekilspartiets förslag vad som ska ske med Lysekilsbanan och södra hamnen:

Det är beklämmande hur ointresserade partiet är för kommunens framtid.

Partiet nämner att det är ”få som tror på järnvägen och att den lägger hämsko på utveckling och investeringsvilja”. Vidare anser de att banan ska omvandlas till gång- och cykelväg. Detta kan verkligen ifrågasättas. Vem utnyttjar cykelbanan under vinterhalvåret? En företagare är villig att betala en växel i Hallinden. Detta motverkar Trafikverket och tyvärr okunniga politiker som inte ser potentialen i detta.

Lysekilspartiet ”är beredda att släppa det gamla och istället blicka framåt” med en elektrifierad järnväg. På andra ställen i landet ses tågtrafik som det mest lämpliga transportmedlet. Förhoppningsvis blir detta en parentes och de andra partierna inser vad andra kommuner i landet redan förstått.

ANNONS

Lysekilspartiet är verkligen ute och cyklar. De inser inte att en kommun som har en järnväg är en attraktiv kommun. Överallt där det satsas på pendel- och regionaltåg, påverkar det huspriserna. Kommunen blir attraktiv att bosätta sig i, företag är intresserade av att etablera sig.

Lysekilsbanan är elektrifierad och att den är i dåligt skick beror på att Trafikverket, tidigare Banverket, inte har skött underhållet.

Efter att dubbelspåret blev färdigt mellan Trollhättan och Göteborg i december 2012 har befolkningen i Trollhättan ökat med ungefär 1500 invånare. Ale kommun har blivit attraktiv att flytta till efter införandet av pendeltåg.

Det är beklämmande att politikerna i Lysekil inte bryr sig utan sitter fastlåsta i sin tro och hämmar en positiv utveckling.

När man jämför Västsverige med Mälardalen och Öresundsregionen ser man stora skillnader. Där är politikerna mer framsynta. På den smalspåriga Roslagsbanan norr om Stockholm byggs vissa sträckor ut till dubbelspår. I Skåne rustar man upp befintliga järnvägar för att starta upp pendeltågstrafik. Det senaste exemplet är mellan Teckomatorp och Eslöv. Där ligger en ort som heter Marieholm. Denna ort har omkring 1600 invånare. Där totalrenoverades järnvägen. Var kommer pengarna ifrån till upprustning av järnväg i de andra storstadsregionerna? I Brastad bor det knappt 2.000 invånare.

ANNONS

Lysekil har en hamn som har en potential att utvecklas om järnvägen rustas upp. Det bör Lysekilspartiet inse.

Om Munkedal:

Munkedals stationshus är idag ett ödehus. Det är bara öppet några timmar på förmiddagarna måndag – fredag. Det ger en negativ uppfattning om stationen. Den som äger station bör i samarbete med kommunen se till att området och stationen utvecklas. Det kan handla om turistinformation samt biljettförsäljning och mycket annat.

Om Strömstad:

Eftersom kommunen äger Strömstad station, bör ansvariga se till att den blir inbjudande för turister. Rusta upp den och låt den ha lite turistinformation. Det är på tiden att stationerna längs Bohusbanan blir mer kundvänliga.

Christer Wilhelmsson

ANNONS