Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

McDonald’s nedläggning är ett facit på dålig näringslivspolitik

Kristdemokraterna: Mellanstora städer i Sverige står inför en avgörande utveckling där vi måste våga leda innovationsracet.

Ibland hör man skämtsamt ”Big Mac Index”. Det handlar om vad en Big Mac kostar på ett McDonald´s i ett visst land. Man har det som en referens till den lokala ekonomin. På samma sätt ligger en tydlig fingervisning i hur handeln i ett visst område mår: finns det ett McDonald’s i närheten? Det kan låta lite ytligt och fånigt men faktum är att McDonald’s bara ligger på de platser som har tillräckligt stora flöden av människor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Läs också: McDonald's stänger i Uddevalla centrum

När Svante Olsson nu går ut med att de tänker avveckla McDonald’s i är det faktiskt ett kvitto på hur centrum mår. Grundfrågan handlar inte om huruvida olika politiska falanger vill ha ett levande centrum eller ej. Det handlar om HUR vi ska nå dit. Hur vi jobbar långsiktigt och strategiskt för att få till ett centrum där folk vill uppehålla sig, handla och leva.

Inom politik kan vi inte tvinga handlare till centrum. Men vi kan lyssna och göra vårt bästa för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inom följande områden:

 

Lyssna till invånare och företagare

Att vara lyhörd är inte samma sak som att vara populistiskt. Men om invånare tillslut skriker efter parkeringar och handlare flaggar för en orolig utveckling om tillgänglighet, så måste man ta det på allvar. För även om kvoten parkeringar på ett byråkratiskt papper är uppfyllda betyder det inte att konsumenterna hittar dit och upplever att de är nära affärerna. När den nya parkeringsstrategin genomfördes så var KD tydliga i att vi måste få digitala parkeringsskyltar som visar antal lediga platser i parkeringshus för att guida folk. Vi flaggade också för bekymmer om centrala parkeringar togs bort. När handlare önskade trädäck för att stimulera sommarens matsäsong så lyckas majoriteten (SVMp) att göra kanske universums enklaste fråga till ett problem.

Läs också: ”Vi måste se verkligheten på samma sätt”

Miljön och arkitektur

Vi är rätt kräsna nu för tiden. Vi är globala människor som jämför med Köpenhamn, Berlin, London eller Göteborg. Och det gör vi rätt i. Ett hus behöver inte vara fult bara för att staden är liten.

Den enda strategiska linje vi hör den breda politiken föra i Uddevalla handlar om förtätning. Då har vi alltså nått vårt mål bara vi tränger ihop oss. Låter det vettigt? Nix. Vi måste samtidigt arbeta med mjuka värden som estetik, kultur, hållbarhet och upplevelse när vi bygger. KD har varit drivande i att både Uddevalla och Ljungskile centrum nu får gestaltningsprogram och att frågor om arkitektur estetik lyfts. I samhällsbyggnadsnämnden har vi bett om att framöver bjuda in arkitekter när stora byggnationer ska genomföras. Detta så att vi kan få en god design och välmående i vår kommun.

 

Ta ansvar för ekonomin och familj

Politiken måste primärt våga ta ansvar. När vi går mot att summera mandatperiodens facit för arbetet i Samhällsbyggnadsnämnden är det tydligt att majoriteten (SVMp) inte klarat av att sköta den grundläggande ekonomin. Att vara kommunpolitiker idag är inte bara en kul man grej man kan köra vid sidan av. Du måste ha god kännedom i ekonomisk utveckling, strategi och omvärldsbevakning. Den kompetensen finns helt enkelt inte inom (SvMp).

Många inom KD har vuxit upp i kulturmiljöer med i synnerhet mycket musik. Kultur är en del av vårt DNA i KD. Men hur mycket vi än skulle vilja ha ett stort kulturhus, så ser vi att ekonomin i kommunen är körd i botten. Vi har redan höga skatter och ett massivt underhåll som ligger långt efter. Mögliga skolor, trafik och parkmiljöer som inte är underhållna, badhus som läcker, äldrevård och social som inte hinner med att möta äldre och ungdomars behov. Det ser faktiskt riktigt risigt ut på många ställen i kommunen.

Vi har inom de kommande fem åren investeringar på upp mot en miljard bara för att få förskolor och skolor i gott skick. Om vi på det ska bygga äventyrsbadhus är det en halv miljard till. Kulturhus upp mot ytterligare en halv miljard. Vi sitter mitt i detta på en kommande skolkris i Uddevalla där vi länge sett otillräckliga lokaler och platsbrist. Att då prioritera exempelvis ett kulturhus är helt enkelt inte rimligt. Och framförallt vore det att helt blunda för vårt ansvar mot barn och familj.

 

Innovation

Mellanstora städer i Sverige står inför en avgörande utveckling där vi måste våga leda innovationsracet. Självkörande bilar kommer bland annat kräva edge-computing med noder i städer. En teknik som skyndsamt måste tas med i detaljplaner. Fiberbyggnationen misslyckades under förra ledningen på Uddevalla Energi. Där ligger vi flera år efter andra kommuner. Ny hållbarhetsforskning visar på att stora byggen som badhus måste byggas samman med till exempel datorhallar för värmen och ishallar för värmeväxlingen. Badhuset är ett praktexempel. Att inte bygga samman det med exempelvis en ishall eller datorcenter, något vi behöver i full skala inom bara ett par år, är riktigt dålig insikt i hållbarhet och teknisk förändring.

 

Så vad har detta med McDonald’s att göra? Allt faktiskt. Stängningen hade i stor utsträckning kunnat undvikas genom innovativ politik och strategisk kompetens i ledarskapet. Snart är det val. Vilken stad vill du ha?

 

Jonas Sandwall (KS)

Ledamot Samhällsbyggnadsnämnden

 

Magnus Jacobsson (KD)

Gruppledare, kommunfullmäktige, kommunstyrelsen