Sällsynt syn. Tåg på Lysekilsbanan.
Sällsynt syn. Tåg på Lysekilsbanan.

Mer miljövettigt med järnvägstransporter

Yngve Berlin (KP): Vill Bohusläningen att järnvägssatsningar enbart ska ske i Uddevalla?

ANNONS
|

Replik till Ledare 6 mars

”All slags lokalpatriotism är inte av godo” skriver Karl af Geijerstam i lördagens ledare

På vilket sätt är det lokal patriotism, att som vi, hävda att man bör utveckla och inte avveckla landets järnväg? Lysekilsbanan har aldrig gått med vinst skriver af Geijerstam. Klart den har, men inte alltid redovisad i en inskränkt lokal bokföring. Men om man släpper det lokalt inskränkta så måste väl alla hålla med om att det är miljövettigt att frakta gods och människor med elektrifierad järnväg. Samhällsekonomiska och miljömässiga vinster, är det okända begrepp?

Menar motståndarna att det inte går att utveckla attraktiva järnvägsförbindelser mellan mindre städer och stora befolknings- och industricentra? Det borde väl snarare vara mest möjligt på de sträckor det redan finns räls och elektrifiering. Det är därför Lysekils kommun måste kräva att Lysekilsbanan ska ingå i den nationella infrastrukturplanen.

ANNONS

Att en satsning på Lysekilsbanan skulle försämra möjligheterna för pendling Uddevalla – Göteborg tror jag inte på, snarare borde det gynna underlaget för resandet.

Ledarskribenten citerar Håkan Wennerström på Trafikverket när han apropå kostnaderna för underhållet på Lysekilsbanan säger ”Andra banor blir faktiskt lidande”. Är det här Geijerstams påstående ”All slags lokalpatriotism är inte av godo”, har fötts. Tolkar jag det rätt? Lokalpatriotism är av godo i Uddevalla apropå järnvägssatsningar, men inte i Lysekil, för det skulle kunna drabba Uddevalla?

Yngve Berlin

Kommunistiska Partiet Lysekil

Svar direkt:

Samhällsekonomisk vinst är för mig ett välkänt begrepp. För att uppnå en sådan vinst bör Trafikverkets resurser för underhåll styras till de banor där det faktiskt bedrivs trafik. Ingen kollektivtrafik har drivits på Lysekilsbanan på 36 år. Ingen reguljär godstrafik körs på banan. Varje morgon åker dubbelt så många Lysekilsbor till jobb i Uddevalla och Trollhättan, än till jobb i Munkedal, Tanum och Strömstad. Ska man transportera pendlare till och från Uddevalla och Trollhättan finns ett bra samhällsekonomiskt alternativ: buss. I en samhällsekonomisk kalkyl ingår nämligen också restiden för de som pendlar.

Jag har inte sagt att pengarna borde läggas på järnväg i Uddevalla i stället. Det finns gott om banor som behöver upprustning. Exempelvis Avesta Krylbo – Borlänge där Trafikverket varnar för nedsättning av farten till 70 kilometer i timmen. Det är en bana där det går mycket gods- och persontrafik och Trafikverkets pengar gör större nytta.

ANNONS

Karl af Geijerstam

ANNONS