"Rädda de regionala järnvägarna"

Bohusbanan måste få nödvändigt underhåll, skriver två C-politiker.

ANNONS
|

Bra järnvägsinfrastruktur är nödvändigt för att öka människors möjlighet att på ett klimatsmart sätt pendla till arbete och studier i hela regionen. Det krävs investeringar i järnvägen för att höja driftssäkerheten och möjliggöra snabbare restider, särskilt inom viktiga arbetsmarknadsregioner.

Den senaste tiden har behovet av investeringar och underhåll av Bohusbanan visat sig tydligt. För några veckor sedan stängde blåst av norra Bohusbanan då den inte är vädersäkrad och nyligen framkom att Norra Bohusbanan är så sliten att det kan bli aktuellt att sänka hastigheterna på banan.

Under ett år genomförs 1,6 miljoner resor på Bohusbanan vilket motsvarar 5300 resor per dag. Under det senaste decenniet har resandet mer än fördubblats på Bohusbanan. Det är en utveckling som riskerar vända. Längre restid minskar attraktionskraften och inställda tåg minskar resenärernas tillit, vilket i förläggningen riskerar att leda till färre resenärer.

ANNONS

I den regionala infrastrukturplanen står det skrivet att Västra Götalandsregionens ambition är att genomföra standardhöjande åtgärder i samband med att Trafikverket utför planerade underhållsåtgärder på banorna. Förutsättningen är att staten avsätter medel vilket inte sker idag och det innebär att åtgärder inte görs på aktuella banor. Underhåll och nödvändiga åtgärder kan göras om regeringen avsätter medel för detta. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har ett stort ansvar i regeringen för att se till så de regionala järnvägarna behålls och kan utvecklas.

Den rödgröna regeringen har även i sin senaste budget uttryckligen skrivit att de prioriterar sina infrastruktursatsningar i storstäderna.

Centerpartiet ser en annan väg framåt. Vi ser behovet av nödvändiga investeringar i drift och underhåll av järnvägarna i hela landet. I förra årets skuggbudget satsade Centerpartiet av den anledningen även mer resurser till drift och underhåll än regeringen.

Det är nödvändigt med ett större nationellt åtagande för att korta restiderna och öka driftssäkerheten på järnvägar i hela landet för att öka människors möjlighet att på ett klimatsmart sätt pendla till arbete och studier.

Fredrik Christensson (C)

ANNONS

Riksdagsledamot Bohuslän

Ulf Eriksson (C)

1.e vice ordförande regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen

ANNONS