Hav möter räls. Gods som går till Göteborg i dag, borde gå till Lysekil i stället tycker debattören.
Hav möter räls. Gods som går till Göteborg i dag, borde gå till Lysekil i stället tycker debattören.

Så kan Lysekil utveckla hamnen och järnvägen

Stefan Henriksson: Nyckeln till lösningen finns i Göteborg.

ANNONS
|

Ska det bli en rejäl järnvägssatsning genom Bohuslän, med halverad restid till Göteborg, krävs det ett större behov av järnvägstransporter. Nordens djuphamn i Lysekil skulle totalt förändra förutsättningarna för behovet av upprustning och nybyggnad av järnvägar.

Kortare restid innebär i förlängningen fler resande, vilket leder till tätare avgångar och ytterligare fler resande och så vidare. Detta gör Bohusläns kommuner mer attraktiva att bosätta sig i.

Vad är alternativa placeringar av en djuphamn?

Östersjön är inget alternativ då det är för grunt för att djupgående fartyg skall kunna komma in. Uddevalla och Oslo likaså. I Göteborg ligger hamnen väster om staden vilket innebär att godstrafiken till och från hamnen går genom staden. Utbyggnad av järnvägar och vägar är ett platsbristproblem i Göteborg.

ANNONS

Det byggs en del under jord, vilket är mycket dyrt. Även Göteborgs hamn är för grund för de största fartygen. Göteborgs hamn begär fyra miljarder för en satsning på att muddra i havet för att de största fartygen skall komma in. Förutom de negativa miljökonsekvenserna av muddring i Göteborg är det bättre att lägga de 4 miljarderna på en djuphamn i Lysekil.

Lysekilspartiet har helt rätt när de säger att man behöver tänka nytt, men man behöver även tänka större!

Även Göteborg bör vara intresserad av att flytta nordens godstrafik till djuphamnen i Lysekil för att frigöra utrymme till annat i Göteborg.

Stefan Henriksson

ANNONS