Ska banan vara kvar som en kuliss?

Om kommunen bejakar ett upphörande av underhållet, desto fortare får vi möjlighet att få ett rådrum över vår mark.

ANNONS
|

Det har nu gått några veckor sedan Lysekilspartiet presenterade ett diskussionsunderlag om vad vi vill använda marken i Södra hamnen till. Vi är många som ser detta område som något av en oslipad diamant. Nu förfaller området, stora ytor är inhägnade av staket och blockeras av järnvägsspår. Utan en långsiktig plan för området, inga investeringar. Den framtida osäkerheten påverkar i högsta grad även kommunens investeringsplaner.

Diskussionen om vad vi kan göra med marken i Södra hamnen blir tämligen meningslös om vi inte kan tänka bort järnvägen. Därför måste vi starta med hur vi vill se på Lysekilsbanans framtid. Lysekilspartiet har satt ned foten, vi menar att kommunen inte bör motsätta sig Trafikverkets signaler att upphöra med underhållet av Lysekilsbanan. Vi hymlar heller inte med att detta är ett första steg mot en nedläggning av banan, men man ska vara medveten om att det får ske först efter tre års ”ångertid” innan ´Trafikverket fattar det slutliga beslutet. Om det skulle dyka upp något som skulle ge underlag till fortsatt drift av banan finns alltså möjligheterna kvar.

ANNONS

Överlag har återkopplingarna till oss varit positiva, många menar att kommunen måste sätta ned foten, att vi själva måste styra och forma framtiden.

Lysekils kommun bestämmer inte

När man läser insändare kan man få intrycket att det är de förtroendevalda i Lysekil som bestämmer om Lysekilsbanans framtid. Så är det självfallet inte, i praktiken är det Trafikverket och i viss mån Västra Götalandsregionen som har avgörandet i sin hand. På marginalen kanske det spelar en roll vilken ställning kommunen tar, men i det långa loppet är det förstås behoven och beslutsfattare på regional och statlig nivå som fäller avgörandet. Om kommunen bejakar ett upphörande av underhållet, desto fortare får vi möjlighet att få ett rådrum över vår mark, i det fallet kan kommunens ställningstagande spela en viss roll.

Det finns nog inget område som är så genompolitiserat som frågor om infrastruktur. Om Lysekils kommun ska få genomslag för ett bevarande av Lysekilsbanan måste vi först få med oss Fyrbodals kommunalförbund, som måste göra omprioriteringar. Kommunalförbundet ska sedan försöka få gehör för idéerna hos Västra Götalandsregionen som i sin tur ska påverka Trafikverket och därmed staten. Ett kvitto på att Lysekils kommuns idéer har fått gehör är om de kommer till uttryck i de tioåriga regionala och nationella infrastrukturplanerna. Att komma med i dessa planer skulle för de som ivrar för Lysekilsbanans bevarande förstås vara högsta lycka.

ANNONS

Naiv tro

Chanserna är dock försvinnande små, Lysekilsbanan har överhuvudtaget inte nämnts i de senaste regionala tioårs-planerna ens om man går ett decennium tillbaka. Inte ett ord om Lysekilsbanan i vare sig 2010 eller 2014 års planer: Nu bereds den regionala och nationella infrastrukturplanen för perioden 2018 – 2029 för beslut av regeringen respektive regionfullmäktige våren 2018. Den som tror att Lysekilsbanan ges en plats i dessa planer är naiv och lever långt från verkligheten, enligt vår mening.

Mot denna bakgrund vill många veta om (S) och övriga partier i Lysekil också kan tänka bort Lysekilsbanan för att utveckla Södra hamnen-området? Eller om vi ska fortsätta att låta detta område förfalla och slåss för att behålla Lysekilsbanan som en slags Potemkinkuliss?

Ronald Rombrant, Fredrik Häller, Jeanette Janson och Ronny Hammargren

Lysekilspartiet

ANNONS