Tor Carlsen
Tor Carlsen

Stort misstag att lägga ned Lysekilsbanan

Tor Carlsen: EU och Sverige vill att mer gods skall läggas över på järnväg och sjö.

ANNONS
|

Konflikten i Göteborgs containerhamn visar hur viktigt det är för näringslivet att det finns alternativa hamnar. Det blir tydligt vilka risker det medför att lägga alla ägg i samma korg och vilka problem som uppstår när man en länk i logistikkedjan brister. Jag hörde nyligen en liten svensk entreprenör som under många år varit verksam i Uganda och som skulle skicka en fullastad container dit. Den kom inte längre än till Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn och övriga intressenter gör mycket stora satsningar på hårdvaran i form av kajer, maskiner, terminaler, farleder, vägar och järnvägar. Däremot har man under många år av och till haft problem med mjukvaran, det vill säga att få till en väl fungerande organisation.

ANNONS

Sverige har Europas längsta kust och det finns många mindre och mellanstora hamnar som kan serva näringslivet på ett alldeles utmärkt sätt. Under den pågående konflikten har bland annat containerfartyg lossas sina laster i både Lysekil och Uddevalla i vårt närområde.

Tjörnbron blev påseglad av bulkfartyget Star Clipper den 18 januari 1980. Jag var då planeringschef i Wallhamn. Den 20 januari 2006 sopades järnväg och landsväg bort av ett jordskred strax söder om Munkedal och jag var då vd i Lysekils hamn. Båda dessa händelser innebar att godsflödena till och från hamnarna nästan försvann omedelbart och därmed intäkterna.

Både i Wallhamn och i Lysekil ställde medarbetarna upp på okonventionella lösningar. I det senare fallet upprättades ett unikt samarbete med Uddevalla hamn. Kunderna var kvar och medarbetarna fick behålla sina jobb.

Naturligtvis är hårdvaran viktig men utan en väl fungerande organisation med driftiga och ansvarstagande medarbetare så fungerar det ändå inte.

Trafikverket vill lägga ner Lysekilsbanan. Bakgrunden är att det inte har varit någon regelbunden godstrafik sedan 2010. 2015 transporterades 11000 ton importerad järnvägsräls på banan. Västtrafik har under ett par år bedrivit persontrafik på sommaren. Sommaren 2017 satte Trafikverket stopp för detta, vad jag förstår.

Samtidigt så hänvisas till höga underhållskostnader för att behålla banan i körbart skick. Jag förstår inte hur det hänger ihop, man underhåller banan och nekar Västtrafik att köra sommartrafik och därmed frånsäger man sig intäkter som bidrar till underhållet av banan.

ANNONS

För ett par år sedan nämndes siffran fem miljoner kronor per år i underhåll och nyligen såg jag en uppgift om att kostnaden stigit till cirka sju miljoner kronor. En kostnadsökning med cirka 40 procent på två år om nu detta är korrekt.

När hamnbanan renoverades 2015 togs offerter in från flera företag. Det blev ett mindre företag som fick uppdraget och genomförde det på till en kostnad som var cirka en tredjedel av vad de stora kända entreprenörerna begärde.

Lysekils hamn har många års erfarenhet av containerhantering och när man lossat containerfartyg som omdirigerats på grund av konflikten i Göteborg så gjorde man detta med några dagars varsel.

Kajen på Grötö Rev är byggd så att det går att placera containerkranar av samma typ som man har i Göteborgs hamn.

Att banan på fyra mil till Munkedal är en låghastighetsbana, är inte en kritisk faktor när det gäller godstrafik.

Framtiden ställer nya krav på överföring av gods från landsväg till järnväg och sjön.

Att sluta underhålla en fungerande och elektrifierad bana 2018 kommer i framtiden att betraktas som ett allvarligt och mycket stort misstag är min bedömning. EU och Sverige vill att mer gods skall läggas över på järnväg och sjö.

ANNONS

Mitt förslag är att man bildar en projektgrupp omgående med representanter från Trafikverket, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv, Kommunalförbundet Fyrbodal och övriga intressenter. Uppgiften är att gå igenom alla fakta och blicka framåt med ett perspektiv på cirka tio år.

Lysekilsbanan har varit en viktig transportled för näringslivet i över 100 år.

Tor Carlsen

Före detta vd Lysekils hamn

Nu aktiv sjökapten

ANNONS