Uppenbar personalbristpå Näl

Debatt: Jag fick inte duscha på en vecka

ANNONS
|

Måndagen den fjärde juli fick jag en stroke och hamnade på Näl. Den avdelning som jag kom till hade en mycket stor överbeläggning. Det var brist på sjukvårdspersonal. Triviala behov, som att få hjälp till toaletten, var inte prioriterade. Duscha fick jag inte göra på en vecka. Det var kaos. Första veckan hade jag en bra läkare som tog sig tid att svara på frågor, men jag fick sedan byta och hade svårigheter med att förstå vad den nya läkaren sade och det gick inte heller att ställa några frågor.

Efter att ha varit hemma på permission under en helg blev jag sittande i en rullstol hela dagen. Jag förväntade mig att bli utskriven. Jag hade mycket svår värk i benet eftersom jag fått en spricka i samband med ett fall när jag drabbades av stroke. Trots att jag påtalat att det fanns många sängar lediga, så dröjde det mycket länge innan någon frågade om jag ville vila mig. Hjälp med att komma till en säng fick jag inte. Det enda som man pratade med mig om var att ändra min medicin.

ANNONS

När inget var klart efter mycket lång tids väntan, så orkade jag inte längre. Jag valde att resa hem utan att ha blivit utskriven. Ingen protesterade. Jag kontaktade sedan apoteket för att undersöka om de fått information om förändrad medicinering. Min nya medicinlista visade sig vara klar utan att jag fått information. Vem vet hur länge jag fått stanna om jag inte valt att på eget initiativ resa hem? Jag förstår att personalen går på knäna, men de har utbildning i att bemöta patienter och ska vara till för oss. Det är viktigt att läkarna talar en så bra svenska att man kan förstå dem. I efterhand har det visat sig att det var mycket viktig information som jag inte fick eller kunde snappa upp.

Rädd patient

Svar till Rädd patient

Signaturen Rädd patient skriver i Bohusläningen 2 augusti om sin sjukhusvistelse efter en stroke i sommar. Rädd patient skriver att det var svårt att få uppmärksamhet och hjälp på vårdavdelningen, eftersom det saknades sjukvårdspersonal. Dessutom upplevdes informationen om vårdinsatser och medicinering som svårförståelig och bristfällig.

ANNONS

NU-sjukvården har hela sommaren belastats av överbeläggningar på grund av personalbrist. Därför förstår jag patientens reaktion. I insändaren beskrivs dessutom ett bemötande från vården som är oss främmande och inte får förekomma ens när arbetsbelastningen är stor.

Vi skulle därför uppskatta om Rädd patient tog kontakt med patientvägledare för område I, NU-sjukvården, så att vi får tillfälle att hantera klagomålen. Patientvägledare nås via NU-sjukvårdens växel 010-4350000.

Magnus Fogelberg

Verksamhetschef för neuro- och rehabkliniken, NU-sjukvården

ANNONS