Bussproblem. Det saknas kommunikation och koordinering, tycker insändarskribenten.
Bussproblem. Det saknas kommunikation och koordinering, tycker insändarskribenten.

Västtrafik klarar inte av samordningen

Ingen hittar till hållplatsen Uddevalla C – jag måste hjälpa till varje gång jag reser

ANNONS
|

Den offentliga förvaltningen av Västtrafik är marknadsstyrd. Tanken är att konkurrens mellan olika operatörer ska ge bästa möjliga kollektivtrafik. Blir det så? Mina erfarenheter den senaste veckan tyder snarare på, att det blir vinstgivande för företagen men dåligt för trafikanterna. Vad säger Västtrafik själv om följande?

1. Varje gång jag byter från tåg till buss vid Uddevalla C måste jag hjälpa utsocknes Resplus-trafikanter som letar efter busshållplatsen. Den kallas Uddevalla C men ligger i skymundan drygt 100 meters promenad vid genomfartsvägen, där det är enklare för operatörerna att stanna. När kommer Västtrafiks tågkonduktörer upplysa om detta och när kommer det att finnas tydlig skyltning?

ANNONS

2. När kommer Västtrafik se till att busschaufförerna som vid andra transportföretag granskar Resplus-biljetter vid påstigning, så att trafikanterna får hjälp med att hitta till rätt buss? Till exempel när de i stressfulla situationer måste byta till bussar med olika destinationer men vid samma plattformar och med samma nummer och avgångstider, som vid Torpterminalen?

3. När kommer Västtrafik se till att operatörerna kan sätta in extrabussar vid tidpunkter då alla vet att ordinarie bussar lätt blir fulla? Fredag eftermiddag strandsattes till exempel flera resenärer vid Uddevalla C då buss 860 mot Sotenäset var överfull. När Västtrafik kontaktades var svaret bara att resenärerna måste vänta en timme.

4. Vid ett andra telefonsamtal uppmanades resenärerna åka taxi. Men när kommer Västtrafik att uppgradera förseningsersättningen så att den blir ett reellt alternativ för strandsatta som har små barn som behöver barnstol och/eller ska åka långt och kanske har andra förbindelser att passa?

ANNONS

5. Värst av allt, när kommer Västtrafik se till så att chaufförerna kommunicerar med varandra även när de kör för olika företag? För en tid sedan hade de som strandsattes vid Uddevalla C på väg till kusten (inklusive en familj med ett spädbarn och en liten pojk som åkt hela dagen från Stockholm) haft möjlighet att ta en tidigare förbipasserande buss till Hallinden, där de kunnat byta. Hallinden-chauffören hänvisade dock (helt naturligt) till nästkommande direktbuss. Den fullsatta bussens chaufför hade nämligen inte ens meddelat Hallinden-chauffören som körde före, att han skulle ta upp trafikanter eftersom ordinarie buss var full. Hur ska det överhuvudtaget vara möjligt att sköta koordineringen av trafiken om chaufförerna i de olika bussarna och olika företagen inte ens kan eller vill kommunicera med varandra?

Tänker politikerna i Västtrafik styra operatörerna eller ska marknadskrafterna få bryta ner kollektivtrafiken och strandsätta resenärerna?

Olle Törnquist

ANNONS

Kungshamn

ANNONS