Skolkommissionen. Minister för högre utbildning och forskning Helene Hellmark Knutsson, utbildningsminister Gustav Fridolin, Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström och skol­kommissionens ordförande Jan-Eric Gustafsson.
Skolkommissionen. Minister för högre utbildning och forskning Helene Hellmark Knutsson, utbildningsminister Gustav Fridolin, Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström och skol­kommissionens ordförande Jan-Eric Gustafsson.

Varför vill ingen regering ta sitt fulla ansvar?

Sverige har framför allt tre stora problemområden: vården, skolan och migrationen.

ANNONS
|

Den senare kan avföras med att konstatera att sju partier numera kan betrakta sig som rasister. Regeringen, med i stort sett stöttning av övriga fyra partier, har tvingats vidta de åtgärder som det numera näst största partiet, SD, sedan lång tid förespråkat. De sju partierna betraktade anhängarna till SD som paria och rasister.

I såväl vården som skolan har vi i flera decennier kunnat konstatera allvarliga tillkortakommanden. Inom sjukvården har inte målsättningen om en likvärdig vård, oavsett var jag bor, kunnat levereras. Vårdgarantierna har inte uppfyllts och akutmottagningarnas köer har varit enormt långa.

På skolans område utvecklade den år 2015 tillsatta Skolkommissionen problemen i sin nyligen levererade rapport. I 25 års tid har kommunerna haft ansvar för skolan och under denna tid har resultaten blivit sämre och sämre. För att förbättra skolans och elevernas resultat framlägger kommissionen många förslag till lösningar. Ett var att som förälder skulle man spela lotteri med ens barns placering i de skolor som idag presterar goda resultat.

ANNONS

Ett annat var att staten skulle tillskjuta stora pengar till de sämst presterande skolorna. Detta föll utbildningsminister Gustav Fridolin på läppen i ett glädjeuttalande att få dela ut mer av våra skattepengar. Ett exempel på slöseri med resurser.

Vem vet var pengarna gör mest nytta och kommer de i förlängningen skolan till del. Kanske drar kommunen ner på satsningen på skolan och stoppar in pengarna i annan verksamhet.

En ny regional skolmyndighet skulle tydligen inrättas för att dels dela ut bidragen och dels förhindra missbruk. Ytterligare en i raden av ansvarstagare och ytterligare påspädning av den kostsamma administrationen. Ett sätt för regering och riksdag att smita ifrån sitt huvudansvar.

I vårt land ropas ständigt från alla håll på mer resurser för att lösa problemen. Sverige har på många områden organisatoriska problem i den offentliga sektorn. Lös dem och friställ resurser! Inom vårdsektorn inställer sig en berättigad fråga hur det kan komma sig att vi i vårt land har flest antal läkare och sjuksköterskor i förhållande till befolkningen jämfört med andra länder och ändå inte klarar att leverera mot uppställda mål?

Staten måste ta tillbaka ansvaret för skolan från kommunerna och även ta över huvudansvaret för sjukvården från landstingen. Vi måste skapa nya organisationer på dessa områden med en klarare ansvarsfördelning. En klok organisatorisk uppläggning skulle frigöra stora resurser men givetvis påverka många myndigheters, politikers och tjänstemäns vardag. Det krävs mod och kraft att ta ett radikalt grepp inom områdena men, en nödvändighet. Det är kort tid inför nästa val, men kan vi få höra åtminstone en viljeyttring från något block att lösa dessa utmaningar.

ANNONS

Lennart Svensson

Uddevalla

ANNONS