Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

containerhamn

Ytterst få arbeten skapas med en Kinahamn

Inge Löfgren (MP): "När det gäller driften av hamnen så blir den helt automatiserad"

Lysekils politiker och då speciellt socialdemokraterna har stora förhoppningar på en containerhamn i Brofjorden. Tanken är att hamnen skall ägas av kinesiska bolag med stark koppling till kinesiska staten.

Numera vet vi ganska väl Kinas avsikt och arbetssätt. Runt om i världen byggs hamnar, järnväg och motorvägar i rasande takt. Kinas princip är att själva stå för all byggnation. Avtalen är dessutom ofta långa (100 år). Nedan anges vad som troligtvis kommer att hända i Lysekil.

Byggnationen av hamnen kommer att ske med egen erfaren personal från Kina. En arbetsstyrka på 2000-3000 personer är inte osannolik. Betydande kostnader kan sparas in med egen personal som bara har en bråkdel av lönen jämfört med här i Sverige. Olika avtal, som är till stöd för den enskilde arbetstagaren, är små eller obefintliga (kollektivavtal, socialförsäkringar, pensionsavsättning, strejkrätt mm).

Byggnationen av ny järnväg och troligtvis en motorväg kommer också att utföras av kinesisk personal. Nuvarande järnväg till Lysekil är inte längre körbar pga bristande upprustning. Den går dessutom rakt genom Brastad samhälle, har delvis branta backar och går på gamla lerbottnar som tål begränsade tryck. Liknande problem föreligger med riksväg 162.

Kina har stor erfarenhet av att bygga både hamnar, vägar och järnväg. Kunskap som är mycket användbar i Lysekil. I Sverige saknas stora företag som kan utföra den här typen av gigantiska projekt. För Lysekils kommun kommer ytterst få arbeten att skapas med invånare från kommunen. Både företag och kunnig personal saknas.

När det gäller driften av hamnen så blir den helt automatiserad. Med digital teknik så kan lossning och lastning helt ske utan manuell insats. Det gäller både från och på fartyg som på lastbil. Lastbilarna kommer dessutom snart att bli helt självkörande.

Sammantaget kan konstateras att Lysekils invånare endast kommer att få smulor från en storhamn i Brofjorden. Hamnen kommer att byggas och drivas av kinesiska bolag. Dessa har egen personal med kinesisk arbetsvillkor och lönesättning.

 

Inge Löfgren

Miljöpartiet

Har du synpunkter på insändaren eller vill du tycka till om något annat? Använd vårt insändarformulär eller läs mer om hur man gör här.

Se mer från - Ny hamn i Lysekil
MEST LÄST