Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

stream-binary
Ingalill Sundhage byline till webben

Bohusbanan är den felande länken

Ingalill Sundhage: Globala argument biter mer än lokala när Bohuslän ska påverka staten

Bohusbiennalen gjorde en gedigen satsning i torsdags när politiker, näringsliv och tjänstemän kraftsamlade för framtidens Bohusbana.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Att alla vill ha den råder ingen tveksamhet, frågan är vilken väg man ska ta; den lokala eller den globala. Och även om eftermiddagen gärna ville signalera samförstånd och enighet, ter sig bilden utifrån aningens annorlunda. Gamla beslut som ligger 20-30 år tillbaka i tiden om sträckningen till exempel är ett skav som lätt kan bli tuvan som stjälper lasset i den politiska världen.

Ska Bohusbanan komma upp i prioritet hos staten måste frågan lyftas från det lokala till ett globalt perspektiv. I området Köpenhamn – Oslo bor över 8 miljoner människor, vilket gör regionen likvärdig med Mälardalen, en jämförelse som talar sitt tydliga språk. Strömstadsbon Peter Dafteryd hävdar att om utvecklingen står sig kommer E 6:an att behöva vara åttafilig om 20 år. Och Knut Olav Halvorsen från Norge späder på det norska intresset när han säger att 50 procent av den industriella kapaciteten i Skandinavien finns inom den 300 km långa sträcka mellan Göteborg från Strömstad

Genom att lyfta blicken och få Bohusbanan till en global angelägenhet, blir argumenten tyngre och med bättre bett. Det är alltså inte bara kommunerna i Bohuslän som får glädje av satsningen, genom en sådan pulsåder kan gods och människor förflyttas mellan Oslo - Köpenhamn och vidare ner genom Tyskland. Men då måste Bohuslän visa en fullständigt oemotståndlig enighet gentemot vårt nationella styre. Då måste bypolitiken lämnas utanför. Ett första steg är att få med Bohusbanan i den nationella infrastrukturplanen. Den revideras om fyra år.

Med tanke på det svala intresse som regionens politiker visat gäller det att ta saken i egna händer. Gå samman kommuner och lägg pengar på att göra egna studier, visa den positiva nyttoeffekten och hur banan kan finansieras. Pengar är i sammanhanget ingen bristvara, det finns i både Norge och Sverige.

1896 var det lotten som avgjorde Bohusbanans framtid, förhoppningsvis blir det fakta som ligger till grund för ett framtida beslut att satsa på tågtrafik i Bohuslän.

Magnus Jakobsson, kristdemokratisk riksdagspolitiker från Uddevalla och dessutom sittande i trafikutskottet, blir ett viktigt spår in i maktens korridorer. Hans beskrivning av Bohusbanan som en missing link med norska flygplatsen Rygge på sträckan beskriver väl vilken potential regionen har.

Trevlig helg!

MEST LÄST