Skiss från NCC över nybyggen i Göteborg. 
Skiss från NCC över nybyggen i Göteborg. 

Därför kan NCC:s förslag lösa tågproblemet

Kommunikationerna Oslo – Göteborg måste bli bättre. Nu finns ett nytt förslag som borde tas seriöst.

ANNONS
|

Byggföretaget NCC har lanserat ett förslag på en utbyggnad av dubbelspår för snabbtåg mellan Oslo och Göteborg. Detta rapporterade Dagens Industri i fredags. NCC beräknar kostnaden till 15 miljarder, men detta kan ske utan finansiering via statliga medel, anser byggbolaget. Dessutom kan man också finansiera utbyggd spårväg i Göteborg. Hela paketet går på 22 miljarder kronor.

NCC:s planer är att exploatera mark för att finansiera utbyggnaden. Göteborgs kommun och staten äger 46 hektar mark vid Göteborgs central. Om kommunen tar fram detaljplaner i den omfattning som krävs, kan fastighetsobligationer och infrastrukturlån finansiera de investeringar i infrastruktur som Göteborg väljer att prioritera. Alla satsningar i paketet kan vara på plats innan 2030, skriver NCC i ett brev till Göteborgs kommun.

ANNONS

NCC föreslår en utredning av sträckning och finansiering, samt att Göteborgs kommun och staten bildar ett konsortium för exploateringen av marken och projekteringen av järnvägen.

Det är intressant att NCC beräknar dubbelspårskostnaden till 15 miljarder kronor. Det är i samma kostnadsläge som de planer som de moderata lokalpolitikerna Anders Arnell och Ann-Sofie Alm lanserade för några år sedan: att bygga en ny Bohusbana med sträckningen Oslo-Svinesund-Uddevalla med slutstation Hisingen. För det är framför allt godståg som behöver komma fram, och de behöver komma till hamnen. Och om nu NCC vill utreda en sträckning – varför inte utreda alternativet med en bro över Svinesund och utnyttja motorvägens korridor genom Bohuslän?

Öxnered-Halden är inte den kortaste och rakaste vägen. (Bild: NCC)

Det finns många skäl att verkligen ta tag i frågan om tågförbindelserna mellan Göteborg och Oslo. NCC konstaterar att det bor fyra miljoner personer i området. BNP i området är högre än i Stockholm/Mälardalen eller Öresundsregionen. Men utvecklingen hämmas av de dåliga järnvägsförbindelserna. Dubbelspår och snabbtåg skulle korta tiden från fyra timmar till två timmar.

Bolaget berättar att förslaget inte är olikt det sätt som städer, staten och näringslivet i partnerskap byggde upp järnvägsinfrastrukturen i Sverige på för drygt hundra år sedan. Då var oexploaterad mark ofta en del av järnvägsbolagens kapital.

ANNONS

Göteborgs kommun bör studera förslaget noga. Och varför inte se över möjligheten att knyta ihop Bohusbanan och Östfoldbanan? Vilken sträckning man än väljer att satsa på är det mycket positivt om förslaget kan finansieras utan att belasta skattebetalarna.

ANNONS