Utan förare. Volvos nya sopbilar kan backa själva.
Utan förare. Volvos nya sopbilar kan backa själva.

Den förarlösa revolutionen är här

Bilföraryrket – och samhället – kommer att förändras.

ANNONS
|

I höst ska Göteborgs avfallsbolag Renova och lastbilstillverkaren Volvo testa att köra självkörande sopbilar i villaområden på Hisingen. Det meddelade de två företagen i förra veckan.

Sopbilarna är utrustade med teknik som Volvo även använder för självkörande fordon inom gruvindustrin. Bilarna har sensorer och kameror som kan upptäcka hinder och faror i omgivningen. I en film från Volvo ser man hur bilen backar runt en bil och stannar för lekande barn.

– När tekniken fungerar reagerar bilen snabbare än föraren, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova.

För Renova finns det flera fördelar med den nya tekniken. Sopbilarna kan själva hitta bra vändplatser och har bättre sikt än en förare har. Föraren slipper också hoppa in och ut i hytten vid varje tömning. I villakvarteren promenerar föraren lugnt bredvid och styr bilen. Styrning, växling och hastighet görs optimalt och minskar bränsleförbrukningen.

ANNONS

Hans Zackrisson säger att det ”dröjer nog många år” innan Renova släpper ut bilarna fritt på vägarna.

Men det är långt ifrån uteslutet. Den tekniska utvecklingen med självkörande bilar kommer helt säkert att ha en stor påverkan på en av de största yrkesgrupperna i Sverige, lastbilsförarna. Den tekniska utvecklingen gör att lastbilarna kan köras mycket bränslesnålare när den kontrolleras av en dator, än av en människa. Dessutom kan sensorerna upptäcka faror i trafiken mycket snabbare än en människa, vilket reducerar antalet olyckor. Sensorerna tappar aldrig koncentrationen eller blir trötta. En dator behöver heller inte någon dygnsvila.

Därför är det uppenbart att det kommer att behövas färre lastbilsförare – åtminstone så som yrket ser ut idag. Yrket är ett av få industriella jobb som hittills inte har drabbats av stora rationaliseringar. I Sverige finns det drygt 100000 lastbilsförare, vilket gör det till en av de större yrkesgrupperna i Sverige. I USA är lastbilsförare det vanligaste yrket i en majoritet av delstaterna.

I en artikel i The Guardian (16 februari) skriver författaren Martin Ford om utvecklingen inom lastbilsindustrin. Han tror att lastbilsförare i framtiden kommer att leda en eller en konvoj av lastbilar till dess rätta destination inne i städerna. Men ute på motorvägarna kommer de att åka helt förarlöst. De förare som hanterar konvojerna kommer förmodligen att vara högre utbildade för ett mer komplicerat arbete. Yrket går från att vara ett traditionellt arbetaryrke, till ett tjänstemannayrke.

ANNONS

Men vad händer med de arbetslösa förarna? Kan det vara så att arbetsmarknaden utvecklas så att det är omöjligt för alla, även om de är arbetsvilliga och flitiga, att få ett arbete som har en anständig lön, frågar han sig och spekulerar i om medborgarlön kan vara en lösning.

Det är dock så att den tekniska utvecklingen hittills alltid har lyckats med att skapa nya arbeten som kräver andra kompetenser än de gamla. Självkörande lastbilar är här fortare än vi anar. Det borde därför löna sig att vidareutbilda lastbilsförare, så att de kan använda den nya tekniken, både för förarna och industrin. Transportbranschen står inför en revolution som hela samhället måste förbereda sig för.

ANNONS