Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Företag i konkurs är ingen bra facklig strategi

    Konflikten i Göteborgs hamn får svåra konsekvenser för företagen.

    Klädföretaget New Wave har fått problem på grund av hamnkonflikten i Göteborgs hamn. På grund av förseningarna som hamnkonflikten innebär, måste New Wave använda andra svenska hamnar. De andra hamnarnas kapacitet är dock begränsad, så företaget har använt hamnar så långt borta som Hamburg och Bremen. Detta har lett till förseningar och fördyringar för företaget.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    I förra veckan meddelade verkstadsföretaget SKF att man måste styra om transporter till tyska hamnar. Istället för att gods transporteras med båt måste man nu alltså använda fler långtradare som ska gå genom Sverige och Danmark.

    Kapaciteten i Göteborgs hamn har enligt Arbetsmarknadsnytt sjunkit från 8 000 till 12 000 containrar i veckan till 1 500 i veckan.

    Joachim Steivik, vd på transportföretaget Swedebridge är bekymrad. Varor blir fastlåsta och kommer inte fram till kund. Företag klarar inte av att leverera.

    – Lägg till att företag får viten och krav på prisnedsättningar för försenade leveranser. Vänta bara tills konsumenterna drabbas på allvar, snart kommer hyllorna att gapa tomma, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

    Hamnstrejken får negativa konsekvenser inte bara för företag som är kunder till Göteborgs Hamn och APM Terminals, utan också för andra arbetare. I senaste numret av Transportarbetaren berättar Freddy Welle, chaufför på Mattssons åkeri, om de långa väntetiderna för lastbilarna.

    ”Varje dag omdestineras gods till andra hamnar. Det blir inte lätt att hämta tillbaka det. — Här står vi i timmar. Ingenting finns, inte ett fik, ingenstans du kan köpa en dricka. — För varje dag kommer vi närmare arbetslöshet”, säger Freddy Welle.

    ”De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna. --- Mina förare står still 35-40 procent av arbetsdagen. Det håller inte, säger Leif Pettersson, åkare på Hisingen Truck”.

    Den förre Transportombudsmannen Olle Wik har på debattplats i Bohusläningen förklarat konfliktens djupa historiska rötter. Hamnarbetarförbundet har i decennier ställt sig vid sidan av övrig arbetarrörelse och bedrivit en minst sagt aktivistisk politik. Nu slår agerandet mot dem själva, när regeringen ser över konfliktreglerna. När företagen nu lämnar hamnen innebär det att västsveriges ekonomi sänks, samtidigt som Hamnarbetarförbundet sågar av den gren det sitter på. LO-förbunden inser nämligen, till skillnad från hamnarbetarna, att sätta företag i konkurs är inte en arbetarvänlig politik.