Stress. Den moderna skolan främjar inte lugn och ro.
Stress. Den moderna skolan främjar inte lugn och ro.

Flumskolan skapade vilsna och sönderstressade barn

Karin Pihl: Idén var att barnen skulle bli fria, men resultatet är att de blev ensamma, vilsna och deprimerade.

ANNONS

Vi är kanske dåliga på matte och barnen lär sig knappt någon historia, men vi är i alla fall kreativa! Ungefär så - lite tillskruvat - har det låtit från de som ursäktat den svenska skolans förfall. Ämneskunskaper har ansetts vara lite gammalmodigt, särskilt i tider då all världens kunskap finns på internet. I stället ska eleverna fostras i problemlösning, kreativitet och kritiskt tänkande.

Men till och med på dessa områden är Sverige sämre än jämförbara länder. Enligt en Pisa-undersökning från 2012 hamnar svenska elever på plats 20 av 28. Orsaken till detta går långt bak i tiden, skriver forskarna Magnus Henrekson och Johan Wennström i tidskriften Quillette (18/9).

ANNONS

På 1960-talet fick Socialdemokraterna för sig att det var auktoritärt att undervisa på traditionellt vis. I stället skulle lärandet kretsa kring elevens subjektiva uppfattningar om världen. Och på den vägen har det fortsatt. Socialdemokratiska som borgerliga regeringar har ersatt klassisk undervisning och lärarens roll som kunskapsförmedlare med socialkonstruktivistiska teorier. Barnet och dess kreativitet skulle frigöras från vuxenvärlden.

Så länge lärarkåren var av det gamla gardet spelade det mindre roll. Men med pensionsavgångarna kom kunskapsfallet. Skolverket har inte gjort saken bättre. De nya läroplanerna från 2011 har under sommaren fått ihärdig kritik för att vara flummiga och abstrakta.

Denna utveckling har skett parallellt med en annan oroväckande trend: ökad psykisk ohälsa bland unga. Depression och ångestsymtom hos barn mellan 10 och 17 år har ökat med 100 procent mellan 2006 och 2016, skriver Henrekson och Wennström. Kan det finnas ett samband?

Bristen på auktoritet hos vuxenvärlden, idén att eleven själv ska söka sin kunskap och tanken att det är “upp till dig” om vad som är rätt och fel skapar antagligen långt mer stress än betyg. Budskapet att det främst är elevens subjektiva vilja som avgör vad han eller hon hamnar i livet lär skapa en enorm press. Idén var att barnen skulle bli fria, men resultatet är att de blev ensamma, vilsna och deprimerade.

ANNONS

Det tog decennier att förstöra den svenska skolan och det kommer att ta åratal att bygga upp den igen. Återupprättandet av en kunskapsskola måste vara en av kommande regerings högsta prio.

Karin Pihl
Karin Pihl
ANNONS