Inget förtroende för SOS Alarm

Hög tid att regionen nu tar tag i prioriteringsfrågan.

ANNONS
|

Var femte utryckning sker i onödan. SOS Alarm blandar ihop orter. Närmaste ambulans blir inte kallad till ett larm. Om detta kan man läsa i dagens tidning, där Bohusläningen fortsätter att granska akutsjukvården.

I höst ska det dock bli en förändring. Nyligen beslutade regionfullmäktige om att organisera om larmverksamheten så att prioriteringen av larmen sker av regionens personal, inte SOS Alarm. Detta är en modell som har prövats i Dalarna och införs nu i Region Skåne.

Två landsting, Uppsala och Västmanland, har kapat banden till SOS Alarm och sköter utryckningen själva. Resultatet: ett markant minskat antal utryckningar, utan några tecken på underutryckning. Kompetens, lokalkännedom och en bra, egenutvecklad, it-plattform är några av framgångsfaktorerna.

ANNONS

Staten är tveksam till en sådan utveckling och nu utreds frågan om en samordnad alarmering över hela landet. I Finland sköts alarmen av en statlig myndighet. Möjligen kan en nyordning vara på plats år 2020.

Relationerna mellan regionen och SOS Alarm har varit frostiga länge. I regionens utredning konstaterar man att "frågan har gått fram och tillbaka i regionen i flera år. Det har skapat osäkerhet och en förtroendeklyfta mellan politik och förvaltning som är engagerad i frågan". Redan år 2013 ville regionen riva upp avtalet med SOS Alarm, men inte förrän i höst sker en förändring – efter många turer. Tidningens läsare har bland annat kunna följa frågan om Johnny Magnussons (M) jävssituation.

Flera politiker, som återges anonymt i utredningen, är mycket missnöjda med SOS Alarm: "Väljs något av alternativen med SOS Alarm måste det till ett mer förtroendefullt samarbete än hitintills. Man retar sig på bolagets agerande och efterlyser lyhördhet och smidighet i samarbetet".

Grunden för ambulansverksamheten vilar alltså på misstro och irration mellan regionen och SOS Alarm, det är inte betryggande. När man tar del av incidentrapporternas innehåll vågar man nog påstå att kundnöjdheten hos regionen – och därmed patienterna – kunde vara högre. Visst ska man hellre larma ut en gång för mycket, än en gång för lite. Men 10000 onödiga utryckningar visar på ett systemfel av stora proportioner. Det var på tiden att en förändring gjordes.

ANNONS

ANNONS