Livsfarligt strul med journaler i regionen

Utredningen om Evidensaffären får inte dröja.

ANNONS
|

Affären med Evidens korta tid som vårdgivare av psykiatri i Bohuslän har fått ytterligare ett tragiskt kapitel. En patients självmord kunde ha undvikits om bara Evidens hade fått tillgång till patientens journal. Nu har Evidens anmält Västra Götalandsregionen till Inspektionen för vård och omsorg.

Att patienten tidigare hade försökt ta sitt liv var något som Evidens fick reda på via anhöriga. Evidens beställde en journal den 2 november förra året, men den kom aldrig fram till företaget. "Det kan antas att informationen [i journalen] hade påverkat vården av honom, om Evidens hade fått ta del av handlingen". Med andra ord: hade bara personalen på Evidens haft kännedom om patientens sjukdomshistoria hade de kanske kunnat agera förebyggande.

ANNONS

Inte nog med detta. Evidens berättar att personal kunde hämta ut vanliga brev från postombudet utan att behöva legitimera sig. Enligt regionen är detta standard, eftersom rekommenderade brev bara kan hämtas ut av i förväg registrerade personer. För att postgången aldrig ska försenas skickar man alltså journalerna som vanliga brev. Personalen på Evidens berättar att några av kuverten hade gått sönder och att de som hanterade breven då kunnat läsa i journalerna.

Det är år 2017 och två juridiska personer kan inte skicka krypterad e-post till varandra på ett säkert sätt – tydligen. Man häpnar.

Trots månader av samtal före övergången från företaget Capio till företaget Evidens kunde regionen inte se till att Evidens fick tillgång till journalerna vid övergångsdatumet – vare sig i pappersform eller elektroniskt.

Detta journalstrul har nu visat sig vara inte bara vara till hinder för Evidens förmåga att klara sitt uppdrag på ett bra sätt, utan har också satt patienterna i livsfara.

Det är nu en månad sedan Bohusläningen kunde rapportera att en rapport från en utredning av detta ärende dröjer. Det borde den inte göra.

Byte av vårdgivare i verksamheterna borde inte vara något problem, vare sig för de inblandade företagen, regionen eller patienterna. Att övergången ska ske smidigt kan inte vara något annat än regionens ansvar. Det är regionen som i slutändan har ansvar för patienternas väl och ve.

ANNONS

ANNONS