Vem är emot? Regeringen fyller på några miljoner här och några miljoner där. Först 2018 kommer ordentliga satsningar på järnvägsunderhåll.
Vem är emot? Regeringen fyller på några miljoner här och några miljoner där. Först 2018 kommer ordentliga satsningar på järnvägsunderhåll.

Regeringens budget i tunna skivor

Fler presskonferenser är att vänta innan budgetdebatten om två veckor.

ANNONS
|

För några decennier sedan fick allmänhet och journalister vänta till den dag då finansministern gick med nådiga luntan till riksdagen för att få reda på innehållet i statsbudgeten. Läckor i förväg var sällsynta.

Numera tar regeringarna varje tillfälle att presentera olika delar av budgeten i förväg för att maximera mediagenomslaget. Under tisdagen presenterade statsminister Stefan Löfven, finansminister Magdalena Andersson, miljöminister Karolina Skog och biståndsminister Isabella Lövin satsningar på miljöområdet.

Vem vill inte förebygga jordskred?

Den största satsningen lägger regeringen på järnvägsunderhåll, vilket man med lite välvilja kan klämma in under miljörubriken. Men de miljarderna kommer först år 2018 och framåt. Tisdagens pressträff gav full utdelning om man ägnade sig åt att spela miljöpartibingo under presskonferensen. Det var cykelbanor, busslinjer, miljöbilspremier, lustgasåtervinning och lite mer cykelbanor.

ANNONS

Ett besked var välkommet, att Magdalena Andersson vill sänka "solskatten till lägsta möjliga nivå". En del andra politiska budskap var sådana där det är svårt att hitta motståndare. Vem vill inte förebygga jordskred?

Regeringen fyller på miljoner till anslag för stadsmiljö och det så kallade klimatklivet. Detta innebär att kommuner, landsting och företag får resurser för miljöinvesteringar, men med detta kommer också de specialdestinerade bidragens ansökningsbyråkrati.

Under tisdagen pytsade regeringen ut 1,8 miljarder kronor av ett uppgivet reformutrymme på 24 miljarder. Det kommer att bli synnerligen tätt med presskonferenser innan det blir budgetdebatt den 20 september.

ANNONS