Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mer järnväg. Bohusbanan bör bli en förlängd västkustbana till Norge, tycker debattören.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Uddevalla, Bohusläns hjärta, behöver järnväg direkt till Oslo

    Bygg inte en genväg över Byfjorden.

    En kommande dubbelspårig järnväg genom Bohuslän och vidare upp till Oslo ska självklart gå via Uddevalla stad och inte via en bro över Byfjorden. En i övrigt lysande insändare av Anders Arnell (M) i Bohusläningen 26/5, har en märklig knorr på slutet. Han förordar där att Bohusläns enda riktiga stad, och tillika landskapets hjärta, inte ska få ta del av en framtida infrastruktursatsning i mångmiljardklassen. I stället vill han bygga en bro över Byfjorden och ett resecenter vid Torp! Den mycket önskvärda järnvägssatsningen, som ska förädla Bohusläns starka ”varumärke” av skärgårdsöar, by, fjord, berg och småstad, får i stället i Arnells variant en karaktär av ”Förbifart Bohuslän”.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Som argument för denna brutala lösning använder Arnell ”så läggs banan längs E6 hela vägen med ny bro över Byfjorden, precis som Mälarbanan”. Detta är fullständigt fel. Ingenstans längs Mälarbanan lämnas ett samhälle av Uddevallas storlek utan en högklassig järnvägsförbindelse till Stockholm. Varken nu, eller i det som projekteras för framtiden.

    Men jag är i övrigt överens med Anders Arnell om den viktigaste sakfrågan. Tiden är mogen för påtryckningar på politiker och andra makthavare. Västkustbanan, som idag är namnet på den dubbelspåriga järnvägen mellan Lund och Göteborg, borde färdigställas längs hela Västkusten upp till Oslo. Men då ska den självklart gå via Uddevalla stad. För en Västkustbana utan Uddevalla är som kärlek utan kyssar.

    Pål Magnusson

    Uddevalla