Preemraff vill exportera flytande koldioxid och i stället sälja sina utsläppsrättigheter.
Preemraff vill exportera flytande koldioxid och i stället sälja sina utsläppsrättigheter. Bild: Ronny B Nilsson

Flytande koldioxid ska lämna Preemraff

I veckan avgörs om Preemraff kan bygga ut och där med fördubbla sina koldioxidutsläpp. Samtidigt prövas en ny teknik för att exportera koldioxiden i flytande form till Norge.

ANNONS
|

Preemraff har begärt tillstånd för en mångmiljardsatsning som enligt SVT innebär en fördubbling av koldioxidutsläppen. Investeringen på 15 miljarder ökar raffinaderiets yta med 50 procent och antalet anställda med 150 personer. Mark- och miljödomstolens beslut väntas i veckan.

En anledning till utbyggnaden av raffinaderiet är att kunna göra om miljöfarligt fartygsbränsle, så kallad bunkerolja, till renare diesel. Processen genererar stora utsläpp av koldioxid.

Men att som i dag släppa ut koldioxid i atmosfären kostar mycket pengar i form av utsläppsrätter. En demonstrationsanläggning lanseras nu för att i stället omvandla koldioxiden till flytande form. Sedan fraktas den med båt och slutlagras på stora djup utanför Norska kusten. Så slipper man betala för utsläppen.

ANNONS

– Priset på utsläppsrätterna har gått upp med 160 procent det senaste året, meddelar Mattias Backmark, chef affärsutveckling Preem.

Om metoden fungerar kan Preemraff i stället sälja sina utsläppsrättigheter.

Anläggningen är utvecklad tillsammans med Chalmers och ett norskt institut.

– I Norge byggs nu en anläggning för att slutförvara den flytande koldioxiden på 800 meters djup utanför kusten. Vi siktar på att kunna leverera vår koldioxid dit år 2025, fortsätter Mattias Backmark.

Den nya metoden

Men en demonstrationsanläggning ska finnas i Lysekil redan nästa år och drivas fram till 2021.

Enligt Simon Harvey, professor industriella energisystem, är det mer kostnadseffektivt för mindre länder som Sverige och Norge att samarbeta om en anläggning för att slutförvara koldioxid.

– Men tills vidare måste utsläppen från försöksanläggningen släppas ut i luften.

Det nya med Preemraffs metod är att koldioxiden avskiljs från en vätgasanläggning vid ett raffinaderi, vilket ingår i processen att rena fartygsbränsle från svavel. I Norge är det just nu bara en cementfabrik och ett kraftvärmeverk som avskiljer koldioxid och under högt tryck gör den till en flytande vätska.

Dessutom har inte sådan koldioxid tidigare transporterats per båt i flytande form. Reglerna för utsläppsrättigheter måste därför ändras för att Preemraff ska kunna göra besparingen.

ANNONS

– I dag är det bara koldioxid som transporteras i pipeline som kan registreras, förklarar Simon Harvey.

Ytterligare ett hinder är reglerna för hur avfall får exporteras mellan länder. Det krävs nu ett nytt avtal mellan Sverige och Norge för att Preemraffs ska bli av med koldioxiden till grannlandet.

Raffinaderier avger koldioxid på främst två sätt:

1. Genom förbränning av kolväten för att få upp temperaturen i olika processer.

2. Genom produktionen av vätgas då det bildas koldioxid och vatten. Vätgas används i sin tur för att ta bort svavlet ur tjockolja/bunkerolja.

ANNONS