Den 30 oktober omkom en man efter en olycka på 172:an.
Den 30 oktober omkom en man efter en olycka på 172:an. Bild: Sven Lundstedt

Efter dödsolyckan – arbetet med att säkra vägen fortsätter

En man i 60-årsåldern omkom i slutet på oktober på väg 172 efter en personbil- och lastbilskrock strax söder om Lane. Vägen har tidigare uppmärksammats av både kommun och polis bland annat i dialog med medborgare.

ANNONS
|

Det har skett 246 olika händelser på riksväg 172 under fem års tid. I statistiken hittas allt från olika typer av fordonsolyckor till viltolyckor - lindriga som allvarliga, och tre dödsoffer. En siffra som nu stigit efter olyckan som inträffade tisdagen den 30 oktober där en man i 60-årsåldern omkom etter att ha kolliderat med en lastbil.

Enligt Helen Hansson Burman, åtgärdsplanerare på Trafikverket, så har myndigheten tillsammans med kommunerna, Västra Götalands regionen (VGR) och andra myndigheter gjort flera arbeten på vägen.

– Vi har gjort en del åtgärder i varierande storleksgrad. Sedan 2011 har det bland annat byggts busshållplats i Fagerhult och bussfickor på en del hållplatser längs stråket, pendelparkering och hastighetspåminnare vid Ödeborg och ett vänstersvängsfält planeras i Färgelanda till 2019, säger hon.

ANNONS

Medborgare kan ansöka

Även fartkameror har satts upp under vissa sträckor. Något som kan föreslås av Trafikverkets olycksutredare och placeras tillsammans med polis.

– När det kommer till större åtgärder på de regionala vägarna så är det regionen med inspel från kommunalförbundet Fyrbodal som avgör hur resurserna ska fördelas. Men för mindre åtgärder, så som räcken, kan man som medborgare alltid skriva in till oss, säger hon.

Peter Svernling är kommunpolis i Uddevalla och Färgelanda. Han berättar att man är medveten om problemen kring 172:an, och att vägen under 2017 uppmärksammades i medborgarlöftena mellan kommun, polis och medborgare.

– När det kommer till våra händelserapporter så går den vägen som en röd åder genom hela Dalsland. Och medborgarna i Färgelanda har påtalat att de vill se mer arbete med den här vägen, säger han.

Vad bestod löftet av för er del?

– De handlade bland annat om att göra minst 10 fartkontroller under det året. Vilket vi gjorde och fler ändå. Men visst, man kan alltid argumentera för att man kan göra mer, säger han.

Rättigheter och skyldigheter

Han berättar att fartkameror är en åtgärd som satts in på vägen och att 172:an är kvar bland medborgarlöftena för 2018. Han poängterar även att desto mer polisen syns på vägarna desto större effekt har det på trafikanternas hastighet.

ANNONS

– Samtidigt får man inte glömma att arbetet inte bara ligger på diverse myndigheter utan att det också är upp till trafikanterna själva. Det är allas ansvar att se efter sig själva och sina medtrafikanter när man färdas på vägarna, att hålla hastigheter, avstånd och att man är uppmärksam på sin omgivning.

ANNONS