Informationsmöte om FVM i aulan på Uddevalla sjukhus.
Informationsmöte om FVM i aulan på Uddevalla sjukhus. Bild: Maja Nilsson

All vårdinformation under ett tak – det här är regionens miljardsatsning FVM

All vård ska samlas under ett gemensamt it-tak - något som kommer gynna både personal och patienter, menar beslutsfattarna. Men it-satsningen FVM kommer att kosta och slutnotan har man fortfarande inte klar för sig.

ANNONS

Begreppet "Framtidens vårdinformationsmiljö", FVM, myntades redan 2013 i en motion av ett tidigare regionråd - vårdens hanteringen av information på internet behövde ses över.

– Det ska finnas en säker och jämlik vårdinformation för alla patienter. Med ett nytt system så kommer patienter enklare kunna hämta information och även se sina egna journaler, berättar Ragnar Lindblad, programägare för FVM.

I dag finns 650 olika system som hanterar vårdinformation, och utöver det används faxen flitigt. Med det nya systemet kommer 80-talets faxar att lämna sjukhusen och antalet system minska.

– Beroende på vad man räknar som system, så kommer det fortfarande vara fler än ett, men det kommer inte uppfattas som flera. Det ska kännas som en och samma miljö för användaren.

ANNONS
Ragnar Lindblad är programägare för FVM och har bland annat under hösten arbetat med att informera personal inom hälso- och sjukvård runt om i regionens kommuner.
Ragnar Lindblad är programägare för FVM och har bland annat under hösten arbetat med att informera personal inom hälso- och sjukvård runt om i regionens kommuner. Bild: Maja Nilsson

Automatisering av rutinbeslut

Bland annat innebär det nya systemet att alla vårdaktörer kommer ha tillgång till samma uppgifter om en patient – sjukhus så väl som vårdcentraler och hemsjukvård. Men systemet innebär även en digitalisering av hantering och bedömning av symptom.

– Misstänker du en bruten höft till exempel och slår in det på datorn så kommer systemet berätta de kommande stegen för bedömning och åtgärd. Vilket tar bort mycket av den dokumentation som görs i dag.

Innebär det att de mänskliga bedömningarna försvinner?

– Det är en filosofisk fråga, de rutinmässiga besluten digitaliseras men det är fortfarande en människa som gör den första bedömningen. I framtiden tror jag att digitala system kommer att fatta bättre beslut än människor.

Miljardkontraktet

I höstas upphandlades programvara med ett kontraktsvärde på 2,1 miljarder kronor, tilldelningsbeslutet hamnade på det amerikanska företaget Cerner. Beslutet överklagades men förvaltningsrätten avslog en överprövning.

– USA kommer att vara leverantörer av journalsystemet, men servrarna kommer att stå i Sverige och vi kommer hantera all data. Det finns ingen risk för att information kommer att läcka ut, konstaterar Lindblad.

Man vet i dag inte vad slutnotan för informationssatsningen kommer att landa. De 2,1 miljarderna täcker enbart program och införande fram 2023. Men kontraktet sträcker sig ytterligare 10 år med möjlig förlängning på fyra år.

ANNONS

– Det är först nu vi tittar på hur mycket det kommer att kosta på årlig basis. Vi kommer ju avveckla de befintliga systemen så det vi får räkna på är mellanskillnaden, i dag har vi extremt fördelaktiga avtal så det kommer att öka i kostnad men jag kan inte säga en siffra i dag.

Samlad it-miljö ska ge mer tid till patienter

Utöver programkostnaden tillkommer utbildning på en dag av de 45 000 medarbetarna som finns i regionen.

– Det man får komma håg är att det ska öka effektiviteten, den dubbla dokumentation som görs i dag kommer att försvinna. Det innebär att man frigör mer tid för sjuksköterskor, läkare med fler, det är där vi kommer att se vinsten. En sjuksköterska söker sig inte till yrket för att arbeta med administration, genom att få in bättre rutiner och journalhantering kommer vi också att minska personalomsättningen och förhoppningsvis få lättare att rekrytera.

2023 ska all personal vara utbildad och det nya systemet helt infört.

Vad är den största utmaningen?

– Användaren är aldrig så förtjust i sitt gamla system som när det införs ett nytt – en sak är att utbilda personal men de måste också lägga om sitt arbetssätt annars är det ingen vinst. Största utmaningen är att få medarbetare att se fördelarna och att ledning och chefer stöttar i arbetet.

ANNONS

Hälso- och sjukvårdspersonalen om det nya it-systemet

Helena Hammar arbetar som medicinsk sekreterare inom NU-sjukvården. – Jag tror det blir rena välsignelsen, för det vi har i dag är rena stenåldern. Vi upprepar så mycket dokumentation i dag, om vi slipper det kommer det göra stor skillnad.
Helena Hammar arbetar som medicinsk sekreterare inom NU-sjukvården. – Jag tror det blir rena välsignelsen, för det vi har i dag är rena stenåldern. Vi upprepar så mycket dokumentation i dag, om vi slipper det kommer det göra stor skillnad. Bild: Maja Nilsson
Lisa Gustafsson arbetar som sjukgymnast på Achema care. – Jag tycker det verkar jättebra, journaltexterna har ökat de senaste åren, med det nya systemet blir det mindre papper så det är bra för miljön också.
Lisa Gustafsson arbetar som sjukgymnast på Achema care. – Jag tycker det verkar jättebra, journaltexterna har ökat de senaste åren, med det nya systemet blir det mindre papper så det är bra för miljön också. Bild: Maja Nilsson
Åse Hagvall, arbetar som sekreterare på Herrestad vårdcentral. – Jag tror det här kommer bli jättebra, vi behöver ett bättre samarbete mellan olika enheter och en samlad informationsplattform som alla kan ta del av.
Åse Hagvall, arbetar som sekreterare på Herrestad vårdcentral. – Jag tror det här kommer bli jättebra, vi behöver ett bättre samarbete mellan olika enheter och en samlad informationsplattform som alla kan ta del av. Bild: Maja Nilsson
ANNONS