Arkivbild. BR.
Arkivbild. BR. Bild: Staffan Löwstedt / Svd / TT

Efter raserierna – leksakskedjor backar

Beskedet att leksakskedjorna BR Leksaker och Toys R Us går i konkurs har skapat ilska och frustration hos både barn och föräldrar. Men nu meddelar leksakskoncernen att många av de som köpt presentkort får pengarna tillbaka. "Vi hade aldrig sålt dessa om vi hade vetat om konkursen", berättar personalen i BR-butiken på Torp som redan stängt igen.

ANNONS
|

Efter fredagens besked om att den danska leksakskoncernen Top-Toy, som driver leksakskedjorna BR och Toys R Us i Norden, går i konkurs fanns det många frågor om vad som gäller för de som julhandlat i någon av kedjornas butiker.

- Rent generellt kan man säga att när ett företag går i konkurs så blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan man inte som konsument kräva när ett företag går i konkurs, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Inte kört

Även presentkort blir i praktiken värdelösa samma dag som företaget går i konkurs. Men nu meddelar Top-Toy att de som köpt presentkort efter 30 november kommer att få sina pengar tillbaka, skriver Aftonbladet.

ANNONS

- Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade. Vi kommer lägga upp instruktioner på vår hemsida inom kort, säger Lars Bo Kirk, talesperson på Top-Toy, till tidningen.

BR-butiken på Torp slog igen redan under fredagen, samma dag som konkursbeskedet kom. I ett inlägg på sin Facebooksida skriver personalen att man är ledsen över att butiken stängt. Man kommenterar också debatten som uppstått med att presentkort skulle bli ogiltiga:

"Vi visste inte om detta förrän vid 15-16-tiden idag (läs igår, fredag, reds.anm). Till alla er som köpt eller har presentkort så vill vi att ni ska veta att vi lider med er. Vi hade aldrig sålt dessa om vi hade vetat om konkursen".

Men även de som köpt presentkort före 1 december kan få pengar tillbaka. Om man till exempel har handlat på kredit eller faktura har man skydd via konsumentkreditlagen som säger att konsumenten ska kunna rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget man har handlat av.

- Då ska man höra av sig till kreditgivaren och säga att man inte har kunnat utnyttja sitt presentkort. Därför är det bra att gå tillbaka och kontrollera hur man betalade för sina varor, säger Hans Lundin.

ANNONS

Garantin ger skydd

Också fabriksgarantin ger konsumenten ett skydd.

- Om man har köpt en produkt med fabriksgaranti, som en spelkonsol, går det alltid att vända sig till tillverkaren under garantiperioden.

Att reklamera en vara efter en konkurs är inte omöjligt, men blir ändå avsevärt knepigare när det inte finns någon butik att gå tillbaka till.

- I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.

ANNONS