Låt Preem bygga ut i Lysekil

Moderaterna: Vem som helst förstår att utsläppen inte blir mindre för att vi exporterar dem utomlands

ANNONS

Socialdemokraterna sätter relationen till Miljöpartiet framför landets väl och ve. Nu senast märks det för näringslivet i Västsverige när Socialdemokraterna lägger sig platt för MP och hindrar en investering i ny industri värd hisnande 15 miljarder. Skälet? Miljöpartistisk symbolpolitik och en svag och undfallen socialdemokrati.

Preems raffinaderi i Lysekil är det största i Skandinavien och ett av Europas främsta när det gäller miljö- och energieffektivitet. Härifrån är utsläppen av koldioxid 17% lägre, kväveoxider 60% lägre och svaveloxider nästan 90% lägre än genomsnittet i Västeuropa. Sedan några år tillbaka pågår förberedelser för att bygga ut raffinaderiet i Lysekil och möjliggöra mer export ut på kontinenten. Det vore bra både för svensk ekonomi och för klimatet. En liter bensin producerad i Sverige har ett avsevärt mycket mindre klimatavtryck än en liter producerad i övriga EU.

ANNONS

Dessa fakta verkar inte ha nått regeringen, som nu på rent aktivistiska grunder försöker stoppa Preems investeringar i Lysekil. Detta gör regeringen trots att Mark- och miljödomstolen godkänt utbyggnaden och fastän projektet välsignats från höger till vänster i lokalpolitiken. Dessutom är Preem redan en av de stora aktörerna inom EU:s system för handel med utsläppsrätter. Det är ett system som säkerställer att varje kilo koldioxid kostar för den som släpper ut och att en ökning av utsläppen på en plats kompenseras med en motsvarande minskning någon annanstans. Regeringens oseriösa hantering undergräver trovärdigheten i det systemet.

Ett nej till Preems planer vore dåligt av flera skäl, mest uppenbart förstås för möjligheten att skapa jobb och ekonomisk utveckling i Västsverige. Det är också exempel på helt meningslös politisk posering som skapar en falsk bild om framgångar i klimatkampen. S- och MP-regeringen försöker få det att framstå som att ett stoppat utbyggnadsprojekt här i Sverige innebär att det inte kommer byggas alls. Så är förstås inte fallet. Raffinaderiet kommer att byggas, men någon annanstans. Med all sannolikhet dessutom i ett land med svagare miljölagar än i Sverige. Att stoppa Preem-utbyggnaden i Lysekil vore alltså dåligt för ekonomin och kontraproduktivt i klimatkampen.

ANNONS

70 000 svenskar jobbar i fordonsindustrin och ytterligare tiotusentals i leverantörsleden. Hela sektorn är inne i en snabb och stor omställning till grönare teknik, men för en överskådlig framtid kommer fossila fordon att dominera, vare sig vi vill det eller inte. Det betyder att efterfrågan på petroleumprodukter kommer fortsätta och att de kommer behöva produceras - oavsett om det blir i Lysekil eller i Östeuropa. Vem som helst, utom möjligen miljöpartistiska och socialdemokratiska ministrar, förstår att utsläppen inte blir mindre för att vi exporterar dem utomlands - tvärtom. Istället borde vi välkomna att ett enskilt företag är berett att investera makalösa 15 miljarder i utveckling av svensk industri. Vi har all anledning att underlätta för deras möjligheter att skapa jobb och bidra till global omställning.

Vår region, som bygger en stor del av sitt välstånd på fordonsindustrin, sjöfarten och den petrokemiska industrin, behöver en regering som ser nyktert på förhållandet mellan tillväxt och klimat. Att Miljöpartiet inte gör det, det vet de flesta redan, men vår förhoppning är att Socialdemokraterna ska visa att de inte är lika enögda. Näringsminister Ibrahim Baylan (S) borde markera mot Miljöpartiet, till försvar för det västsvenska näringslivet och för Sveriges möjligheter att på ett vuxet och verkningsfullt sätt ta tag i klimatproblemen. Vi räddar inte klimatet genom att be svenska industrier flytta utomlands.

ANNONS

Jörgen Warborn

Västsvensk EU-parlamentariker (M)

Ulf Hanstål

Gruppledare (M) i Lysekil

ANNONS