Efter onsdagens utspel från Taxibolaget Kronan har nu en juridisk process startat enligt Mikael Olsson, enhetschef på Västtrafik.
– Bryter man ett avtal och vägrar att köra, det är oacceptabelt och oseriöst. Speciellt när det rör sig om känsliga kunder som färdtjänsten. Det finns inget försvar för det Kronan har gjort, säger han.
Huruvida Västtrafik kommer utkräva ett skadestånd från bolaget för uteblivna körningar, som kan anses vara ett avtalsbrott, är i nuläget oklart.
– Det blir en juridisk process av detta så det är inte uteslutet. De har gjort ett avtalsbrott och hävt avtalet utan anledning, men det är något som processen få utvisa, jag kan inte uttala mig om det i dag, säger han.
Kommer Kronan att få behålla sina resterande avtal?
– Vår tolkning är att Kronan har hävt alla avtal och inte kör för oss längre. Det är vad de visar med sitt agerande. Vår förhoppning är att kunna göra en direktupphandling så vi löser den här situationen så snabbt som möjligt, säger han.
Taxi kronan håller inte med
Ibrahim Hassan Alfakawi, vd på Kronan, slår ifrån sig all kritik från Västtrafik.
– Västtrafik har ett avtal med att förse kommunerna med serviceresor och det är därför deras ansvar att se till att det finns bilar, säger han.
Känner du inget ansvar gentemot resenärerna?
– Nej, det ligger helt på Västtrafik, säger han.
Han menar att körningarna kommer kunna fortgå så fort kommunikationen mellan trafikcentralen, beställningarna och trafikföretagen förbättrats.
– Så fort de är fixat så kan bilarna börja rulla igen, säger han.
Så enligt dig är avtalen inte hävda?
– Nej, de kan inte häva någonting innan jag har skrivit på beslutet, och de kan heller inte skriva på ett nytt avtal med en annan part. Det här är ren juridik och de får säga vad de vill, säger han.