Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Leksugna. Bröderna Leo, 7 år, och Mio, 5 år, gillar Angry birds och tycker att den nya lekplatsen på Opalvägen, Fasseröd, är rolig.

Angry birds pryder allmän lekplats

När kommunen rustade upp lekplatsen på Fasseröd hamnade dataspelsfiguren Angry birds på lekredskapen. – Olämpligt och obegripligt, tycker en del besökare. – Inget konstigt alls, tycker Agnetha Johansson på Parkavdelningen.

Lekplatsen på Opalvägen på Fasseröd rustades upp under förra året. Marken fick ny sand och de gamla slitna leksakerna ersattes av nya.

Men nu har besökare reagerat.

Orsaken är att vissa av lekredskapen, ett par bänkar samt en soptunna pryds med figurer hämtade från det populära mobilspelet Angry birds; Ett par gungfigurer med huvud som den populära fågeln, soffor med fågelsidor och en röd soptunna med samma motiv. Lekredskap som kommunen betalade 51 000 kronor för.

– Hur tänkte tjänstemännen i kommunhuset när de köpte in leksaker där ett välkänt varumärke får chans att exponera sin produkt mitt bland barnen? Har de tänkt över huvud taget? undrar 26-årige Hannes Brage, som besökte lekparken tillsammans med familjens barn under julhelgen.

Angry Birds är ett så kallat pusselspel för mobiler och spelkonsoler som utvecklats av det finländska datorspelsföretaget Rovio och som sedan lanseringen för fem år har närmare två miljarder nedladdningar.

Spelet har dessutom gett upphov till en mängd leksaker och kringartiklar riktade till barn.

Hannes Brage funderar på om även andra företag och varumärken hade kunnat komma i fråga.

– Hade Mc Donalds kunnat ställa dit clownen Ronald Mc Donald som reklampelare? undrar han.

Även Marie-Louise Hansson som bor i området med sönerna Leo, 7 år, och Mio, tycker att valet av leksaker är märkligt.

– Vi är jätteglada för den nya lekplatsen, men visst undrar man lite över temat med Angry birds. Barn är lättpåverkade och vill gärna ha prylar och leksaker som finns i dataspel. Det hade varit skönt att slippa sådan påverkan på en allmän lekplats, säger hon.

Agnetha Johansson på tekniska kontorets parkavdelning ansvarar för upprustningen. Hon blir förvånad över kritiken.

– Det här är första gången som jag hör något negativt. Annars har alla jag talat med varit väldigt nöjda och tyckt att det här med Angry birdsmotivet var ett roligt grepp, säger hon.

Det enda motivet bakom Angry birdstemat är, enligt Johansson, att lekplatsen ska vara rolig.

– Det finns inte minsta tanke om något annat. Och det handlar inte om någon sponsring eller att de här leksakerna skulle vara billigare eller dyrare än andra, säger hon.

Utrustningen på lekplatsen kommer från fyra olika företag. Angry birdsleksakerna har levererats av Lappset i Jönköping. Den totala kostnaden för att rusta upp en lekplats är, enligt Johansson, mellan en halv och en miljon kronor.

Ser du något problem med att ni som kommun låter ett varumärke, riktat mot just barn, exponeras på en av era lekplatser?

– Nej, jag gör faktiskt inte det. Visst påverkas barn och vill ha olika saker, så har det alltid varit. När mina barn var små handlade det om Play mobil. Men det får man sätta stopp för som förälder, säger Johansson.

Blir det fler lekplatser med Angry birdstema?

– Nej, det har vi inga planer på.

Image - 1
MEST LÄST