Wael Haboush, 12, Zilan Al, 13, och Souja Msheleh, 14, i förberedelseklassen för nyanlända invandrare på Ramnerödsskolan spelar matematikspelet Rutiga familjen med glädje. Samtidigt tränar de både matematikförståelse och det svenska språket.
Wael Haboush, 12, Zilan Al, 13, och Souja Msheleh, 14, i förberedelseklassen för nyanlända invandrare på Ramnerödsskolan spelar matematikspelet Rutiga familjen med glädje. Samtidigt tränar de både matematikförståelse och det svenska språket.

Dataspel öppnar nya dörrar

Eleverna i förberedelseklassen för nyblivna svenskar på Ramnerödsskolan står samlade vid en interaktiva skärm. Dataspelet Rutiga familjen fångar allas uppmärksamhet när de rödfärgade kuberna på skärmen flyttas med ett enkelt fingertryck till större rutlådor.

ANNONS
|

– Flytta den dit, säger Zilan Al, 13, till Wael Haboush, 12.

Eleverna samarbetar för att plussa ihop rätt antal kuber för att få summan tio och händerna rör sig snabbt över skärmen. När en stor stjärna blinkar till spricker Zilan Al upp i ett leende. Spelomgången lyckades och läraren Annica Söderqvist berömmer.

Ämnet matematik står på schemat och sedan tre månader använder Annica Söderqvist dataspelet Rutiga familjen i undervisningen.

Matematikspelet utvecklas av datalogiforskaren Lena Pareto vid Högskolan väst tillsammans med forskare vid Stanford university i USA och studier visar att spelet ökar elevernas matematiska förståelse. Eleverna tränar upp sin förmåga att resonera om matematik och tänka ut strategier för att lösa matematiska problem, men utan att använda siffror. Talen representeras i stället av färger. Tio röda lådor passar exempelvis in i en orange låda. En eller flera elever kan spela spelet tillsammans.

ANNONS

Studiebesök från Amerika

Just den här dagen besöker dataspelets utvecklare Lena Pareto skolan tillsammans med flera amerikanska lärare. Syftet med besöket är att se hur programmet används i undervisningen i Sverige och amerikanerna tittar nyfiket på när eleverna på Ramnerödsskolan spelar tillsammans vid skärmen.

Ramnerödsskolan har tillsammans med flera andra skolor i kommun ingått i de vetenskapliga studierna av dataspelets funktion men då har eleverna varit betydligt yngre eller fått särskoleundervisning. Nu har spelet blivit en naturlig del i undervisningen.

För Annica Söderqvists förberedelseklass är inte den matematiska förståelsen huvudsyftet. Alla elever är nämligen nybörjare i det svenska språket. De flesta kommer från utomeuropeiska länder och alla har olika utbildnings- nivå.

Språket viktigast

– I det här klassrummet är det språket som är viktigast. När eleverna samarbetar börjar de prata med varandra och det gör att de tränar språket, berättar hon.

Trettonåriga Zilan Al håller med sin lärare. Hon tycker att hon dessutom har lärt sig att samarbeta bättre.

– Det är roligt att spela med kompisarna. Plus och minus kan jag redan men jag har lärt mig mer också.

– Du menar att du har lärt dig multiplikation, lägger Annica till.

När lektionen är slut står en av eleverna kvar och kan inte slita sig från skärmen i klassrummet.

ANNONS

– Du ser. De tycker verkligen att det är så roligt!

ANNONS