Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Ordning och reda som ryms i en liten box. Elisabeth Nymans omsorg om sina söner växte till ett företag.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Det började med kalsonger och slutade med företag

    Tre söner.  Tre personligheter. Och alla ryms de i en liten box.

    Nåja, inte riktigt men deras personligheter avspeglas i det som föddes i mamma Elisabeth Nymans omsorg. Bachelorboxen. Namnet å sin sida föddes av hennes pappa som undrade hur många sådana där ungkarlsboxar hon skickat iväg. Men vi ska låta Elisabeth ­berätta hur det började.
    – Jag har tre söner och när de flyttade hemifrån för att plugga i andra städer började jag skicka en låda med kalsonger, strumpor och tandborste till dem. När de bodde hemma hade jag koll och kunde rensa och slänga, jag hatar kalsonger med hål. Och jag gillar inte sunkiga tandborstar. Från början var det mer en kul grej, jag skickade med små kort med mysiga hälsningar och goda råd. Sedan ville fler och fler av deras kompisar också ha.
    Men ska inte vuxna killar fixa sånt själv? 
    – För mig handlar det inte om att curla, utan mer som en rolig idé. Jag har alltid jobbat med kläder, och de gillade mina hälsningar och goda råd. Det blev mer som att, kolla vad mamma har skickat nu.
    Åren gick men den där idén om att göra något av den mammaomsorgen fanns där. Så tillsammans med familjen bestämde hon sig för att göra verklighet av den.
    – Det är en för kul idé för att inte försöka förverkliga den. Det som skiljer oss från andra är att man kan välja olika lådor, och att du kan få en hel lösning, det är vår grej.
    Vår grej stämmer. För det här är en familjeangelägenhet. Var och en gör det den är bra på vid sidan om sina ordinarie jobb och plugg. Som Marcus, den äldsta som jobbar med IT, som är fena på webb och digital marknadsföring. 
    De olika lådorna med bland ­annat t-shirt, kalsonger, strumpor och tandprodukter beställs på nätet och har ingen bindningstid.
    – Det ska vara enkelt och kundtjänst ska kunna fixa allt. Vi är inne på rätt spår för andra stora nätverk vill ha med oss, och olika bloggare har gett oss en bra skjuts. Och då är vi ändå nya på marknaden. Vi brainstormar mycket tillsammans men är överens om att det inte får bli för spretigt, därför vänder vi oss inte till tjejer.
    De i dag tre olika boxarna skulle kunna få namn efter sönerna. Då skulle Basic heta David. Den 23-årige kocken. 
    – Han jobbar mycket och bryr sig inte om märken utan vill bara att det ska vara bra grejer. Philip är 26 och mycket miljömedveten och gillar ekologiskt, så då har vi plockat ihop en naturebox, med kläder och tandborste av bambu och med ekologisk tandkräm. Och så är det Marcus, han representerar premiumboxen. Då är det top-notch. 
    Drömmen är att få företaget att växa, men 52-åriga Elisabeth som efter 30 år inom klädbranschen sa upp sig, ser sig inte själv som ur­typen för en entreprenör.
    – Jag älskar mitt nuvarande ­arbete som personlig assistent. Det finns inget jobb som ger sådan tillfredställelse. Men visst, jag kan klädbranschen efter alla år. Men jag är ingen entreprenör på det sättet. 
    Ibland kan det räcka med att vara en omsorgsfull mamma. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se