Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Flygbolagen anser inte att flygskatten har den effekt på miljön som den är avsedd att ha. Arkivbild.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Flygskatten blir kvar – branschen kritisk

    Förslaget till överenskommelse mellan S, MP, C och L innebär att den omdebatterade flygskatten blir kvar. Beskedet tas emot med stor besvikelse av flygbranschen. Norwegian avvaktar med att återuppta vissa långdistanslinjer.

    Enligt utkastet är partierna överens om några åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. Krav på obligatorisk inblandning av fossilfritt bränsle och ekonomiska incitament till hög inblandning av hållbart bränsle finns på dagordningen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Men tills ett nytt system för flygbränsleskatt finns på plats blir dagens biljettskatt på flyget kvar, enligt överenskommelsen.

    - En flygbränsleskatt är att föredra men det kan dröja ganska länge, säger Jacob Lundgren, pressekreterare hos Isabella Lövin (MP).

    Uteblivna satsningar

    Branschen beklagar beskedet.

    - Det stora problemet med flygskatten i nuvarande konstruktion är att det är en ren fiskal skatt. Den tillför inget i flygets hållbarhetsarbete, säger Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA.

    Flygbolagen säger att deras ökade kostnader i och med flygskatten har gjort att de har avstått från vissa satsningar.

    - För vår del har den (skatten) gjort att vi skjutit på beslut om stora investeringar i ny modernare teknik med direkt positiv påverkan på utsläppen. Skatten får snarare motsatt effekt, säger Christian Clemens.

    Att införa incitament till flygbolag att minska utsläppen anses dock som något positivt. Men tillgången på exempelvis biobränsle är en flaskhals i dag.

    - Biobränsle är jätteviktigt men det kommer att ta tid innan det produceras i tillräckligt stor utsträckning. I väntan på nya alternativa bränslen är det absolut viktigaste man kan göra att satsa på en ny och modern och bränsleeffektiv flygplansflotta, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

    Flyttar flyglinjer

    Norwegian har beräknat sina årliga kostnader för flygskatten till en halv miljard kronor. Bolaget lade ner ett par linjer från svenska flygplatser och pausade några långlinjer från Sverige i samband med att skatten infördes, samt flyttade några linjer utomlands.

    - Vi har varit emot den från allra första början. Vi hävdar att den inte bidrar till att minska utsläppen. I stället flyttar den bara utsläppen någon annanstans, om man måste flyga via andra flygplatser, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

    När det såg ut som att flygskatten skulle tas bort såg Norwegian möjligheter att återuppta långlinjer mellan Stockholm och destinationerna Oakland/San Fransisco och Los Angeles. Men nu tror hon inte att det blir av.

    - Vi håller med om att utsläppen måste minska men det är ett globalt problem och ska lösas globalt, inte lokalt.