Roro-terminalen i Göteborg dras in i de rikstäckande hamnstrejkerna i slutet av januari.
Roro-terminalen i Göteborg dras in i de rikstäckande hamnstrejkerna i slutet av januari. Bild: Per Wahlberg

Massivt upptrappad hamnkonflikt med nya lockoutvarsel

Knappt hade Hamnarbetarförbundet hunnit strejkvarsla även roro–terminalen i Göteborgs hamn, förrän arbetsgivarsidan Sverige Hamnar kontrade med stort lockout-varsel över hela riket.

ANNONS
|

Sedan i måndags har Hamnarbetarförbundet varslat om 26 punktstrejker och övertidsblockader i städer som Helsingborg, Stockholm och Gävle. Nu dras även Göteborg in i de rikstäckande strejkerna. Den 27 januari mellan klockan 14.00 till 20.00 ska samtliga av Hamnarbetarförbundets medlemmar lägga ner arbetet på Gothenburg roro Terminal.

– Varslet som vi fick information om på onsdagen kommer att påverka vår verksamhet kraftigt. Det är mycket beklagligt, säger roro-terminalens vd Björn Wånge.

Nödvändiga försvarsåtgärder

På torsdagseftermiddagen kontrade arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar med att lockouta 25 av Hamnarbetarförbundets varslade punktstrejker runt om i landet, också på roro-terminalen i Göteborg.

Det innebär arbetsgivaren stänger av all personal som arbetar på de arbetsplatser som strejkvarslats.

ANNONS

– Sveriges Hamnars lockoutåtgärder är nödvändiga försvarsåtgärder. Konflikten kan kosta Sverige miljardbelopp om den tillåts att fortgå, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vd i Sveriges Hamnar.

En hagelstorm av varsel

Hamnarbetarförbundet har tidigare aviserat att man tänker lägga nya strejkvarsel under en fjortondagarsperiod för att pressa på för fortsatta förhandlingar för att få ett eget kollektivavtal.

Läs mer: Hamnarbetarförbundet redo för smutsig strid

– Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet kollektivavtal, men möts av en hagelstorm av konfliktvarsel. Vi försvarar oss mot en konflikt som kan kosta Sverige miljardbelopp, hota vårt gällande avtal och relation med Transport, samt hota hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. Därför lockoutar vi Hamnarbetarförbundet, säger Mattias Dahl i en kommentar.

LÄS MER:Uddevalla berörs inte om Hamnarbetarförbundet skulle gå i strejk

Bluffar och tvångsmedling

Sveriges Hamnar beskyller Hamnarbetarförbundet för att trappa upp konflikten, men Hamnarbetarförbundet hävdar att det är arbetsgivaren som gasar på och att man bluffar när man kallar det spegellockout.

– Detta är ingen spegellockout. Där vi har varslat om punktstrejk mellan 7 och 9, varslar de oss om lockout från 7 till 24. Så det är ren bluff från arbetsgivaren, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Hamnarbetarförbundet skickade en förhandlingsframställan till arbetsgivarsidan på torsdagsmorgonen.

– Därefter har vi fått besked om att Medlingsinstitutet kommer att ordna med tvångsmedling. Men från arbetsgivaren har vi inte hört något förutom att de slängde in den här massiva upptrappningen. På många orter betyder det att arbetsgivaren utökar produktionsstoppet femfalt, säger Erik Helgeson.

ANNONS

Hamnarbetarförbundet kommer att göra en varselinvändning mot lockout-varslen för att de inte förhåller sig till reglerande lagstiftning. Varseltiden är för kort.

Kommer Hamnarbetarförbundets strejkkassa att klara en lockout?

– Ja för helvete! Vi var ju lockoutade sex veckor sommaren 2017, och att vara lockoutad i bara ett par dagar är väl inget problem. Självklart löser vi det ekonomiskt, säger Erik Helgeson.

Vill vara fullvärdig avtalspart

Den fristående fackföreningen Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar har haft en lång rad förhandlingar senaste halvåret om att Hamnarbetarförbundet vill teckna ett eget kollektivavtal. Dock utan framgång. Hamnarbetarförbundet erbjuds att enbart att teckna hängavtal till Transport.

Hängavtalet som arbetsgivarorganisationen har lagt fram är dock inte tillräckligt, enligt Johan Nyberg som sitter i styrelsen för Hamnfyran.

– Vi vill vara en fullvärdig avtalspart. Hängavtalet gör att vi blir ett bihang till Transport och därmed ändå inte blir förhandlade med, säger Nyberg.

Kommer vi se fler varsel i Göteborg framöver?

– Ja, det är mycket möjligt, säger Johan Nyberg.

LÄS MER:Hamnarbetarförbundet redo för smutsig strid

Här är Hamnarbetarförbundets aviserade strejker och övertidsblockader:

Berörd hamn Åtgärd

Konfliktåtgärder fr.o.m. 23 januari 2019:

Helsingborgs Hamn Total arbetsnedläggelse

SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse

Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse

Copenhagen Malmö Port Total arbetsnedläggelse

CMP Norra Hamnen Malmö Total arbetsnedläggelse

SCA Logistics Holmsund Total arbetsnedläggelse

Kvarkenhamnar Umeå Total arbetsnedläggelse

Söderhamns Stuveri och Hamn Total arbetsnedläggelse

Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse

ShoreLink Luleå Övertidsblockad, nyanställningsblockad och inhyrningsblockad

Konfliktåtgärder fr.o.m. 24 januari 2019:

SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse

Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse

Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse

Logent Ports & Terminals Stockholm Total arbetsnedläggelse (inte passagerarservice på färjorna)

Stockholms Hamn Total arbetsnedläggelse (inte passagerarservice på färjorna)

Konfliktåtgärder fr.o.m. 25 januari 2019:

Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse

Helsingborgs Hamn Total arbetsnedläggelse

Söderhamns Stuveri och Hamn Total arbetsnedläggelse

SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse

Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse

CMP Norra Hamnen Malmö Total arbetsnedläggelse

Copenhagen Malmö Port Total arbetsnedläggelse

Roro-terminalen Göteborg Total arbetsnedläggelse

Källa: Transportföretagen

ANNONS