Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tvisten i hamnarna, där ett av två fackförbund saknar centralt avtal, har ställts på sin spets med en lokal infekterad konflikt i Göteborgs containerhamn. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Inget nytt avtal i hamnarna

De grälande parterna i tvisten i svenska hamnar träffades och förhandlade – men kom, som vanligt, inte överens. Hamnarbetareförbundet och arbetsgivaren Sveriges Hamnar avvisade båda den andra partens avtalsförslag.

Hamnarbetarförbundet har sedan det bildades 1972 aldrig haft ett centralt kollektivavtal med arbetsgivarna. Den viktigaste orsaken är att Sveriges Hamnar redan har ett sådant avtal med det äldre Transportarbetareförbundet, som ingår i LO.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

De två konkurrerande fackförbunden organiserar, om man räknar i stora drag, ungefär hälften var av de kollektivanställda i svenska hamnar. Styrkeförhållandet varierar stort från hamn till hamn.

Hamnarbetarförbundet vill nu få ett avtal som är likadant som Transports, men med tre tillägg som handlar om arbetsmiljö och inhyrning av personal.

Det sade dock Sveriges Hamnar nej till i onsdagens förhandling, uppger organisationen i ett pressmeddelande. Sveriges Hamnar hänvisar till den svenska modellen för kollektivavtal, där man tecknar ett rikstäckande avtal för varje bransch – inte flera.

Sveriges Hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet att teckna ett hängavtal till det rådande avtalet med Transport, men det uppges Hamnarbetarförbundet ha sagt nej till.