EU-miljoner mot strandskräpet

Om Bohuslän ska leva upp till turisternas förväntningar så måste man få bukt med strandskräpet. Det säger Elsie Hellström, projektledare för Ren Kust Bohuslän, som fått 2,3 miljoner kronor i EU-bidrag för att göra just det.

ANNONS
|

Ren Kust Bohuslän har beviljats medel för en förstudie för att tillsammans med motsvarande organisationer i Norge och Danmark skapa en effektivare organisation för att ta till vara de resurser man har.

Ska utbyta erfarenheter

Samarbetet med frivilligorganisationer ska också förbättras.

– Vi får se vart det här leder, men det ska bli spännande att utbyta erfarenheter med Norge och Danmark, säger Elise Hellström.

– Till exempel kommer vi att ha kontakt med ett avfallsbolag i Danmark som återvinner skräp och det ska bli spännande att se vad man hittar för lösningar där.

Kommuner samarbetar

Enbart i Bohuslän flyter 8 000 kubikmeter skräp iland varje år.

ANNONS

– Det håller ju inte att kommunerna ska ta hand om det själva, säger Elsie Hellström.

Genom Ren kust i Bohuslän samarbetar elva kommuner längs västkusten för ett renare hav och en renare kust i Göteborg och Bohuslän.

Bland annat kräver de ökat stöd från staten för att klara av skräpet.

Förväntar sig ren natur

– Tillväxtverket har utsett Bohuslän till en av de fem exportmogna destinationerna i Sverige. Då är det naturligtvis viktigt att Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten följer med och stöttar oss, säger Elsie Hellström.

– CNN har ju också pekat ut oss som ett av världens vackraste naturområden.

– Vi kan inte bjuda in folk men inte städa. Ska vi ge en bild av Sverige där de förväntar sig att Sverige är rent så gäller det att motsvara de förväntningarna vi gör reklam för.

Söker långsiktighet

Elsie Hellström får medhåll av Mats Abrahamsson (M), kommunalråd i Sotenäs kommun, som välkomnar EU-pengarna för att utvidga samarbetet med Norge och Danmark.

– Vi satsar ju på besöksnäringen och vi ser ju, inte minst genom det här med CNN, vilket värde det finns i detta, säger han.

– Det är inte bara att skrapa ihop några städdagar då och då. Man måste ha en permanent lösning.

ANNONS

ANNONS